No. 2
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
wij voor 1970 op 7000. Bij overschrijding van
de 5000 wordt de aanleg van een weg van drie
rijstroken evident; bij passeren van de 8000
zijn vier stroken noodzakelijk. De ontwerpers
dienen dan ook nog de ontwikkeling van het
Sloeplan, van de ontwikkelingskern Goes en
van het toerisme te verdisconteren. De weg
die in belangrijkheid op de tweede plaats
komt, Hulst-Perkpolder, telt 1500 auto's per
dag; in 1970 zal dit nog geen 3000 bedragen,
ook hier zonder extra ontwikkelingen langs
het kanaal.
Scheepvaart.
Het is hier niet de plaats om uitvoerig te
verhalen over de toekomst van de Sloehaven
en de haven van Terneuzen. Hen verzwijgen
ware evenwel misplaatst. Een intelligent door
dachte spreiding van zeehavenactiviteiten over
ons land zal zeker enige specialiteiten naar
Zeeland moeten afschuiven. Voor zover de
Westerschelde dient te worden genormaliseerd
is dit in de eerste plaats een zaak voor Ant
werpen, omdat de vaarweg pas achter Hans-
weert bedenkelijk slecht wordt.
De prestaties van de Nederlandse binnen
vaart zijn sedert 1950 met een derde toege
nomen, ondanks een niet uitgebreide vloot.
De schepen worden voortdurend gemoderni
seerd. Dezelfde tendens wordt voor de toe
komst verwacht. Er is vraag naar grotere
schepen, welke de concurrentie tegen de
vrachtauto kunnen volhouden. Schepen ver
voeren zelden „van huis tot huis", zodat ex
tra laden en lossen vereist worden. Bij stijgen
de loonkosten kunnen deze nu over grotere
tonnages worden omgerekend. In dit beeld
past de concentratie van de bijna veertig land-
bouwhavens in Zeeland, waartoe het lagere
waterpeil in het Zeeuwse Meer noopt. In deze
grotere havens kunnen de vergrote binnen
schepen te allen tijde doordringen en ook
hun outillage kan beter zijn. Tenslotte heeft
de boer hiervan weinig nadeel, omdat hij over
gemotoriseerde vervoersmiddelen beschikt en
dus grotere afstanden van de boerderij naar
de haven kan afleggen dan met paard en
wagen.
Verschillende van deze havens zullen voor
kustvaarders toegankelijk worden of blijven,
zoals Kamperland, Kortgene en Colijnsplaat.
De haven van Breskens zal worden uitgebreid
als de laatste veerboot naar de nieuwe veer
haven zal zijn vertrokken. Voor Walsoorden
wordt gerekend dat het de grote streekhaven
van het land van Hulst zal worden. Langs het
Kanaal door Zuid-Beveland wordt gedacht
aan een insteekhaven. Het vervoer per kust
vaarder wordt steeds belangrijker voor de ont
sluiting. De laatste twee jaar worden er bij
voorbeeld meer aardappelen direct uit Zeeland
geëxporteerd dan via Rotterdam, waar de ont
slagkosten veel hoger liggen. In deze rubriek
vermelden wij tenslotte de voorgenomen uit
breiding van de haven van Goes, welke voor
de industrie-ontwikkeling in deze kern onmis
baar is.
Luchtvaart, hotels, telefoon.
De luchtvaart is slechts voor weinigen van
belang, maar die nemen dan ook leidingge
vende posities in. Voor de vestiging van grote
bedrijven met name in het geïsoleerde
Zeeuwsch-Vlaanderen is herstel van de heli-
copterdienst Brussel-Axel-Rotterdam dan ook
aan te bevelen.
Er is grote behoefte aan hotels. Wij hoeven
geen positie in te nemen in de strijd om de
Hilton-hotels, die voor de aanvoer van bui
tenlandse toeristen grote betekenis zullen heb
ben. De kritiek hierop vanuit hotelvakkringen
kunnen wij in zover aanvaarden dat wij hier
naast een „hotelbank" zouden willen hebben
die de zo moeilijke financiering gaat verzor
gen.
Over de telefoondienst kan Zeeland zeer
tevreden zijn, nu in 1960 de gehele provincie
zal zijn geautomatiseerd.
Slotsom.
Het Zeeuwse verkeersprogramma is zeer
uitgebreid en vraagt tijdige voorzieningen. Al