ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 2 gezien, de van buitenaf opgelegde-, de ander de interne lotsbepaaldheid, die van het een maal gegeven karakter, aan welks greep een Polderman zich evenmin kan onttrekken als de Griekse helden aan die van de Olympus. Een Dostojevski daarentegen, zich harts tochtelijk vereenzelvigende met de hem voor gelegde casus, had zich op de borst geslagen en schuld beleden. Poldermans Zeeuwse pleitbezorger kiest niet. Hij houdt het midden. Soms wordt het noodlotsmotief zwaar geaccentueerd en even zo dringender klemt dan de vraag, of dit nu recht moet heten, een ogenblik later valt het licht op dusdanige kronkels in de werkzaam heid van 's mans vrije wil, dat de lezer ge neigd raakt het wel wat liberaal gevallen „als jij en ik" nu toch maar eens duidelijk tegen te spreken. Noodlottig toeval, karakter, mo reel falen, het krijgt allemaal zijn beurt. En nu is sprietlopen een kunst, maar het is niet altijd doenlijk daarbij een esthetisch bevredi gend schouwspel te leveren. Sterker had het beeld gesneden kunnen zijn, aangrijpender had de tragedie gebeten, wanneer de man hier had gestaan óf als een ellendig exempel van schuld en boete, óf als een hulpeloze knoest, geslagen door een blind en zinloos Noodlot. De schrij ver heeft een dergelijke eenzijdige belichting niet gewild en dat was zijn goed recht. Ver moedelijk heeft de consciëntie van den histo ricus den romancier hier wel parten gespeeld. Vermoedelijk ook is hij aldus de realiteit wel vrij dicht nabij gebleven. De werkelijkheid toch is altijd hybridisch, altijd een beetje van dit en een beetje van dat, nimmer zwart-wit, altijd grijs, altijd rommelig en onduidelijk en boordevol, het jammere is alleen, dat de Muze nu eenmaal juist dit niet hebben kan. Daarom zijn kunstenaars zulke onmogelijke mensen, irrealisten zijn het! En daarom maakt een auteur, die tegelijk historicus is en in beide kwaliteiten een geweten bezit, het zich ook wel onmogelijk moeilijk. Eigenlijk kan hij slechts met de kwadratuur van de cirkel te vreden zijn. Zie daartegenover eens hoe een Dr. Ritter, in zijn „Welkom schandaal" Mid delburg en Zierikzee en wie-weet-wat-nog- meer lustig tot een gefingeerd Loftinge samen smeltende, zich comfortabel installeert, ein delijk alleen met de Muze, schotvrij voor alle pijlen der historische consciëntie! Een derge lijke levensruimte heeft de Bree zich niet ge gund. Maar wie het zich zó moeilijk maakt, dien mag men niet verwijten dat hij het on mogelijke niet bereikte. Dit voor wie hier lite rair krittelen wil. En wie hier krittelen wil uit realistische hoek, de doorsnee-lezer misschien, die zich al licht door bovenstaande beweringen niet zal laten weerhouden van de vraag, in hoeverre dit portret nu echt lijkt, hem moge hier ge antwoord worden, dat o.i. die gelijkenis er niets toe doet. Evenmin toch als de beeldende kunst weergave van uiterlijke werkelijkheid kan en mag zijn, evenmin als de muziek, evenmin als het toneel, evenmin kan ook lite ratuur dat zijn. De kunstenaar speelt een auto noom spel. De z.g. realiteit mag daarvoor wat feiten leveren, als aanleiding, als springplank, wat vormeloze klei om te kneden, een thema hoogstens. Maar dan is de beurt aan den schrijver, die vrij moet kunnen scheppen, naar eigen wet dat is de wet van het werk uit eigen, vrije vermetelheid. Een schrijver hoort maling te hebben aan getrouwe gelij kenissen. Modellen, je kan er wel eens niet vantussen, maar je moet ze zo gauw mogelijk wegsturen, zo luidt een goed schildersrecept. MAAR waarom zouden we trachten af te dingen? Laten we liever waarderen wat de schrijver ons gaf. Zijn sterkte, ze ligt in zijn intelligentie, zijn ingetogenheid, in de heldere, doorzichtige tekening, de aan dachtige, koele maar nimmer kille belijning, die doet denken soms aan een primitieve houtsnede welke haar figuren met enkele contouren bepaalt. Een stille ironie, die af en toe herinnert aan Anatole France's „tendre mépris", omspeelt de vertakkingen van het verhaal. De mozaïek der feiten is met wijze hand geschikt en „understatement" is den 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1959 | | pagina 22