ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 5
bruggelden. De koplading op het veer Kats-
Zierikzee dient tezelfdertijd gereed te zijn
(kosten 15 miljoen; jaarlasten 1 miljoen);
vóór die tijd moet de zijlading-capaciteit wor
den uitgebreid. Over of onder de Wester-
Schelde streve men naar een constructie,
waarvan omtrent 1970 een bedrag van 400
a 500 miljoen reeds rendabel zal zijn. Het
Sloe krijge een achterwaarts kanaal naar de
Oosterschelde. De spoortarieven Zeeuwsch-
VlaanderenBelgië dienen gelijkgesteld te
worden met die van de Belgische havens
(waartoe het concept-verdrag een grote stap
heeft gedaan). Het hoefijzerverkeer per
vrachtauto (Zeeuwsch-VlaanderenBelgië
Noord-Brabant) moet worden vergemakke
lijkt. Haventarieven aan het Kanaal van Ter-
neuzenSas van Gent moeten niet worden
ingevoerd. De openbare voorzieningen voor
water en elektriciteit dienen financiëel te
worden gesteund door de Rijksoverheid,
waarover de laatste industrialisatienota prin
cipiële toezeggingen heeft gedaan.
Verdere ontwikkeling.
WANNEER alle krachten aan de ver-
keersontwikkeling worden gewijd
deze vergt zoals wij elders hebben
aangetoond veel minder kosten dan in de
Randstad zijn de perspectieven zeer gun
stig.
De tuinbouw met name de fruitteelt
zal zich sterk uitbreiden. Speciale produkten,
die Zeeland goedkoop kan voortbrengen, zul
len in de Euromarkt zonder bezwaar naar
Italië geëxporteerd worden, terwijl dit land
bijvoorbeeld met zijn tomaten onze markt
verovert. De bijdrage van de landbouw aan
onze nationale economie kan worden ver
meerderd, ook al doordat de externe produk-
tievoorwaarden (cultuurtechnisch werk, zoet
water e.d.) verbeterd zijn en worden en de
landbouwhavens in aantal zullen verminde
ren, maar tevens in kwaliteit verbeterd zullen
worden. De export van aardappelen en uien
zal toenemen als de havenaccommodatie in
Zierikzee, St. Annaland, Hansweert, Breskens
1
en Walsoorden verbeterd zal zijn. Voor de
export van visserijprodukten is het nodig de
oester- en mossel cultures te handhaven en de
vloot met overheidssteun te saneren, want ook
hier opent zich een afzetvermeerdering. Als
probleemgebied is Zeeland, zijn vooral de ont
wikkelingskernen, in trek. De gevorderde
plannen van Goes voor insteekhavens bieden
nieuwe vestigingsmogelijkheden. De degelijk
heid, snelheid en veiligheid van de weg ver
krijgt hiervoor een steeds groter belang. Het
zelfde geldt voor de uit nationaal-econo-
rnisch voordelige uitbreiding van de zeehaven
capaciteit in wisselwerking met een opkomend
Noordbrabants achterland. De recreatie ten
slotte zal zich verder ontplooien en het ge
vaar van overbevolking met vreemdelingen
zal afnemen naarmate de Deltaplannen vor
deren en daardoor het aanbod van recreatie
ruimte de vraag ernaar blijft overtreffen.
Euromarkt en liberalisatie betekenen het
toenemen van geografische specialisaties, van
bedrijvigheden waarvoor verschillende streken
bijzonder geschikt zijn. In de leer van de in
ternationale handel als onderdeel van de eco
nomische wetenschappen is de arbeidsverde
ling altijd gesteld tussen landen en volken.
De richting die wij bij wegvallende staatkun
dige dat zijn vaak on-economische gren
zen inslaan is die van arbeidsverdeling tussen
streken, regiones, provincies met hun natuur
lijke gegevens. Daarbij begint men over de
grenzen heen te zien zoals blijkt bij de samen
werking tussen de Vlaanderens en Zeeland
of in het zogenaamde Benelux-middengebied.
Tussen die geografische specialisaties zullen
de verkeersspanningen toenemen, maar door
verkeersverbeteringen weer afgeleid worden.
Op hun beurt leiden deze weer tot verdere
specialisatie.
Nog niet zo lang geleden kon men
Zeeuwsch-Vlaanderen als grensgebied verge
lijken met het oosten van West-Duitsland,
waar het IJzeren Gordijn plotseling een cen
traal gebied tot grenszone maakte. Schouwen-
Dmveland lijkt nog altijd op de Mezzogiorno,
2