ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 bruggelden. De koplading op het veer Kats- Zierikzee dient tezelfdertijd gereed te zijn (kosten 15 miljoen; jaarlasten 1 miljoen); vóór die tijd moet de zijlading-capaciteit wor den uitgebreid. Over of onder de Wester- Schelde streve men naar een constructie, waarvan omtrent 1970 een bedrag van 400 a 500 miljoen reeds rendabel zal zijn. Het Sloe krijge een achterwaarts kanaal naar de Oosterschelde. De spoortarieven Zeeuwsch- VlaanderenBelgië dienen gelijkgesteld te worden met die van de Belgische havens (waartoe het concept-verdrag een grote stap heeft gedaan). Het hoefijzerverkeer per vrachtauto (Zeeuwsch-VlaanderenBelgië Noord-Brabant) moet worden vergemakke lijkt. Haventarieven aan het Kanaal van Ter- neuzenSas van Gent moeten niet worden ingevoerd. De openbare voorzieningen voor water en elektriciteit dienen financiëel te worden gesteund door de Rijksoverheid, waarover de laatste industrialisatienota prin cipiële toezeggingen heeft gedaan. Verdere ontwikkeling. WANNEER alle krachten aan de ver- keersontwikkeling worden gewijd deze vergt zoals wij elders hebben aangetoond veel minder kosten dan in de Randstad zijn de perspectieven zeer gun stig. De tuinbouw met name de fruitteelt zal zich sterk uitbreiden. Speciale produkten, die Zeeland goedkoop kan voortbrengen, zul len in de Euromarkt zonder bezwaar naar Italië geëxporteerd worden, terwijl dit land bijvoorbeeld met zijn tomaten onze markt verovert. De bijdrage van de landbouw aan onze nationale economie kan worden ver meerderd, ook al doordat de externe produk- tievoorwaarden (cultuurtechnisch werk, zoet water e.d.) verbeterd zijn en worden en de landbouwhavens in aantal zullen verminde ren, maar tevens in kwaliteit verbeterd zullen worden. De export van aardappelen en uien zal toenemen als de havenaccommodatie in Zierikzee, St. Annaland, Hansweert, Breskens 1 en Walsoorden verbeterd zal zijn. Voor de export van visserijprodukten is het nodig de oester- en mossel cultures te handhaven en de vloot met overheidssteun te saneren, want ook hier opent zich een afzetvermeerdering. Als probleemgebied is Zeeland, zijn vooral de ont wikkelingskernen, in trek. De gevorderde plannen van Goes voor insteekhavens bieden nieuwe vestigingsmogelijkheden. De degelijk heid, snelheid en veiligheid van de weg ver krijgt hiervoor een steeds groter belang. Het zelfde geldt voor de uit nationaal-econo- rnisch voordelige uitbreiding van de zeehaven capaciteit in wisselwerking met een opkomend Noordbrabants achterland. De recreatie ten slotte zal zich verder ontplooien en het ge vaar van overbevolking met vreemdelingen zal afnemen naarmate de Deltaplannen vor deren en daardoor het aanbod van recreatie ruimte de vraag ernaar blijft overtreffen. Euromarkt en liberalisatie betekenen het toenemen van geografische specialisaties, van bedrijvigheden waarvoor verschillende streken bijzonder geschikt zijn. In de leer van de in ternationale handel als onderdeel van de eco nomische wetenschappen is de arbeidsverde ling altijd gesteld tussen landen en volken. De richting die wij bij wegvallende staatkun dige dat zijn vaak on-economische gren zen inslaan is die van arbeidsverdeling tussen streken, regiones, provincies met hun natuur lijke gegevens. Daarbij begint men over de grenzen heen te zien zoals blijkt bij de samen werking tussen de Vlaanderens en Zeeland of in het zogenaamde Benelux-middengebied. Tussen die geografische specialisaties zullen de verkeersspanningen toenemen, maar door verkeersverbeteringen weer afgeleid worden. Op hun beurt leiden deze weer tot verdere specialisatie. Nog niet zo lang geleden kon men Zeeuwsch-Vlaanderen als grensgebied verge lijken met het oosten van West-Duitsland, waar het IJzeren Gordijn plotseling een cen traal gebied tot grenszone maakte. Schouwen- Dmveland lijkt nog altijd op de Mezzogiorno, 2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1959 | | pagina 12