Ontwikkeling van Zeeland door verkeersontsluiting
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 5
Drs. M. C. Verburg
„Das Gleichgewicht ist eine Funktion der Unvollkommenheit der Verkehrsmittel" J) - F. Voigt.
DE toekomstige ontwikkeling van een
gebied. "Wie hiernaar vraagt, vraagt
naar de mogelijkheden van mens,
bodem en water, naar de kans op verdere uit
bating (zoals de Vlamingen zo treffend zeg
gen) hiervan. In de economische geografie
wordt dit ook wel de vraag naar de vestigings
factoren of naar de standplaats genoemd.
Vele factoren hebben op deze uitbating in
vloed, maar er is er een die zeer algemeen
werkt, het verkeer. Onze stranden kunnen nog
zo mooi zijn, zij zullen weinig benut worden
als men er niet goed kan komen, bij gebrek
aan transportmiddelen die de grote afstanden
van de bevolkingscentra moeten overwinnen.
Schouwen-Duiveland kan nog zulke goede
eigenschappen hebben voor de fruitteelt, het
wordt belemmerd als de vrachtauto de veer-
barrières moeilijk kan nemen. In de buurt van
Breskens mogen in het najaar grote scholen
ijle haringen rondzwemmen, het is de vraag
of deze plaats een juist afvoerpunt is naar
Oost-Duitsland. De oesters moeten diep in
Frankrijk worden gevoerd, de industrie moet
haar produkten op de wereldmarkt kunnen
afzetten. Is er op een van deze punten iets
mis: de haring blijft weg of de grond is niet
geschikt voor fruit, dan telt deze bedrijfstak
niet mee. Schiet het verkeer tekort dan komt
er weinig tot zijn recht en worden alle be
drijfstakken in hun ontwikkeling gedepre-
cieerd.
Het is het meest instructief na te gaan
in hoever de recente economische groei in
verschillende branches is tot stand geko
men dank zij de belangrijke verkeersver-
beteringen van de laatste decennia, waarbij
wij het meest aan de vrachtauto, maar ook
aan het gemakkelijker personenvervoer en
het geperfectioneerde berichtenverkeer
denken. Telkens komt dan naar voren hoe
gunstig de standplaatseigenschappen waren
en zijn, maar hoe zij dank zij het verkeer
ook tot hun recht kwamen. Beter nog, men
kan het omkeren: dat de ontwikkeling zo
recent is bewijst dat het verkeer haar con
ditioneerde. Waarom zou zij anders niet
eerder van zich hebben doen sprekenUit
de voorbeelden die wij zullen geven spreekt
het zogenaamde comparatieve (vergelijken
de) voordeel van Zeeland ten opzichte van
andere regionen.
Fruitteelt.
DE bodem is voor de fruitteelt en andere
tuinbouw zeer geschikt. Het klimaat is
gunstig omdat Zeeland weinig nacht
vorst ondervindt en de winters er door de in
vloed van de zee en de zeearmen vrij mild
zijn. Door de zuidelijke ligging kunnen de
produkten vroeg worden geoogst. Het tuin-
bouwonderwijs maakt het door zijn spreiding
mogelijk de mensen er voor bekwaam te
maken.
Volgens gegevens van het Landbouw Eco-
Het economisch niveau van een gebied ten op-
zichte van een ander gebied wordt bepaald door de
onvolmaaktheid van de verkeersmiddelen in dit gebied,
wil Voigt hiermee zeggen.
128