Ontwikkeling van Zeeland door verkeersontsluiting ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 Drs. M. C. Verburg „Das Gleichgewicht ist eine Funktion der Unvollkommenheit der Verkehrsmittel" J) - F. Voigt. DE toekomstige ontwikkeling van een gebied. "Wie hiernaar vraagt, vraagt naar de mogelijkheden van mens, bodem en water, naar de kans op verdere uit bating (zoals de Vlamingen zo treffend zeg gen) hiervan. In de economische geografie wordt dit ook wel de vraag naar de vestigings factoren of naar de standplaats genoemd. Vele factoren hebben op deze uitbating in vloed, maar er is er een die zeer algemeen werkt, het verkeer. Onze stranden kunnen nog zo mooi zijn, zij zullen weinig benut worden als men er niet goed kan komen, bij gebrek aan transportmiddelen die de grote afstanden van de bevolkingscentra moeten overwinnen. Schouwen-Duiveland kan nog zulke goede eigenschappen hebben voor de fruitteelt, het wordt belemmerd als de vrachtauto de veer- barrières moeilijk kan nemen. In de buurt van Breskens mogen in het najaar grote scholen ijle haringen rondzwemmen, het is de vraag of deze plaats een juist afvoerpunt is naar Oost-Duitsland. De oesters moeten diep in Frankrijk worden gevoerd, de industrie moet haar produkten op de wereldmarkt kunnen afzetten. Is er op een van deze punten iets mis: de haring blijft weg of de grond is niet geschikt voor fruit, dan telt deze bedrijfstak niet mee. Schiet het verkeer tekort dan komt er weinig tot zijn recht en worden alle be drijfstakken in hun ontwikkeling gedepre- cieerd. Het is het meest instructief na te gaan in hoever de recente economische groei in verschillende branches is tot stand geko men dank zij de belangrijke verkeersver- beteringen van de laatste decennia, waarbij wij het meest aan de vrachtauto, maar ook aan het gemakkelijker personenvervoer en het geperfectioneerde berichtenverkeer denken. Telkens komt dan naar voren hoe gunstig de standplaatseigenschappen waren en zijn, maar hoe zij dank zij het verkeer ook tot hun recht kwamen. Beter nog, men kan het omkeren: dat de ontwikkeling zo recent is bewijst dat het verkeer haar con ditioneerde. Waarom zou zij anders niet eerder van zich hebben doen sprekenUit de voorbeelden die wij zullen geven spreekt het zogenaamde comparatieve (vergelijken de) voordeel van Zeeland ten opzichte van andere regionen. Fruitteelt. DE bodem is voor de fruitteelt en andere tuinbouw zeer geschikt. Het klimaat is gunstig omdat Zeeland weinig nacht vorst ondervindt en de winters er door de in vloed van de zee en de zeearmen vrij mild zijn. Door de zuidelijke ligging kunnen de produkten vroeg worden geoogst. Het tuin- bouwonderwijs maakt het door zijn spreiding mogelijk de mensen er voor bekwaam te maken. Volgens gegevens van het Landbouw Eco- Het economisch niveau van een gebied ten op- zichte van een ander gebied wordt bepaald door de onvolmaaktheid van de verkeersmiddelen in dit gebied, wil Voigt hiermee zeggen. 128

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1959 | | pagina 8