m Zeeuws Tijdschrift
Het landbouwonderwijs in Zeeland
N U M M E R 6 9e JAARGANG 19 59
Dr. C. de Galan
DE Zeeuwse boer heeft in Nederland een goede naam; hij
geldt als vakbekwaam en vooruitstrevend in zijn bedrijfs
voering. Voor het behoud van deze gunstige positie is onder
andere het land- en tuinbouwonderwijs belangrijk. Ook voor de
toekomstige landarbeiders moet het volgen van agrarisch onderwijs
van grote betekenis worden genoemd. In onderstaand artikel zal aan
de situatie van dit onderwijs in Zeeland aandacht worden geschonken;
het handelt hoofdzakelijk over het heden, maar ook verleden en
toekomst zullen in het kort ter sprake komen. De gegevens zijn
grotendeels ontleend aan een recent rapport van het L.E.I.: „De
landbouw in Zeeland"
HET agrarisch onderwijs omvat in Zee
land drie soorten opleidingen: de mid
delbare landbouwscholen, de lagere
land- en tuinbouwscholen en de land- en
tuinbouwcursussen. De laatste vallen uiteen
in algemene en bijzondere. Bovendien bestaan
op het gebied van de tuinbouw nog de zo
genaamde praktijkscholen. Achtereenvolgens
zullen deze opleidingen hieronder worden
bekeken; de genoemde cijfers hebben, tenzij
anders is aangegeven, betrekking op het
cursusjaar 1958/1959.
De middelbare landbouwscholen.
ER zijn in Zeeland vier middelbare land
bouwscholen, namelijk in Goes (72 leer
lingen), Middelburg (34), Hulst (24) en
Schoondijke (47). Deze volledige dagscholen
geven in een tweejaarlijkse opleiding theore
tische kennis van het landbouwbedrijf en
voortgezette algemene ontwikkeling. De mini-
nimumleeftijd voor de leerlingen is 16 jaar
en de geëiste vooropleiding ligt op het niveau
van U.L.O. en lagere landbouwschool.
Het totale aantal leerlingen van 177, waar
van 169 uit Zeeland, is niet onbevredigend.
Een nadere onderverdeling van de leerlingen
brengt echter enkele zwakke (naast sterkere)
punten aan het licht.
Geografisch gezien is het aantal leerlingen
uit Noord-Zeeland gering, ook relatief, dat
wil zeggen in verband gebracht met het po
tentiële aantal. De oorzaak hiervan is duide
lijk: de slechte verbindingen vanuit Tholen
en Schouwen-Duiveland met Goes en Middel
burg. Ook in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen
is het aantal leerlingen van de M.L.S. gering;
de oorzaak moet hier echter veel meer in een
153