No. 1
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
schaften en die ons in de gelegenheid stellen,
terug te kijken op een nabij verleden, dat in
veel opzichten al voltooid verleden is.
2.
Op koninginnedag van het jaar 1906 werd
te Vlissingen een luchtballon opgelaten. Eer
der op de dag had op de Hooikade een
garnizoensparade plaats. Kapitein Nardten
commandeerde, majoor Spruyt inspecteerde.
's Middags gaf het harmoniegezelschap
„Ons Genoegen" op de Grote Markt een con
cert, „tijdens het vullen van de luchtballon",
aldus de Middelburgsche Courant van
I-IX-06. Kort na vier uur zweefde de lucht
schipper Carl Wittenberg met zijn ballon
boven de Vlissingse daken. Om half vijf
haastten roeiers zich van het Badhuis de
Schelde op, om de luchtvaarder op te pikken.
Zijn ballon was driehonderd meter buiten het
strand in de rivier terechtgekomen. Schipper
en ballon kwamen heelhuids aan land.
3.
Gedurende de eerste wereldoorlog werd het
Nederlandse luchtruim herhaaldelijk door pi
loten van de oorlogvoerenden bevlogen. In
augustus 1917 vielen bommen bij Scharendijke
en op tweehonderd meter afstand van het
slot Moermond. Boven Goeree had een lucht
gevecht plaats, bij Winschoten stortten twee
Duitse machines neer, die van een verken
ningsvlucht boven de Noordzee terugkeerden.
Op 2 oktober 1917 hing de redactie van de
Middelburgsche Courant een bulletin voor:
„Gisteravond tien minuten over tien vloog
een vreemde vliegmachine, waarschijnlijk een
Engelsche, boven Sluis en dadelijk daarop
werden twee knallen gehoord. Veel rook was
13