ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 2 per, Torhout en Brugge, als geprolongeerd ontmoetingspunt van de kooplieden. In 1327 verwoesten de Bruggenaren de opkomende concurrent Sluis. Een stad buiten hun econo misch landschap, hetzij Londen, Lübeck of Florence, zou hiervoor niet in aanmerking ge komen zijn; de welvaart van Vlaanderen had zijn pijlers buiten het eigen erf van node. De verwoesting van Sluis was overigens een bar baars staaltje van locaal-patriottisme, waar voor wij tegenwoordig beschaafder vormen hebben gevonden. Het zal nog wel enige tijd vergen voordat onze bestuurderen het inzicht dat men gezamenlijk een complementaire eco nomische structuur moet opbouwen tot gees telijk eigendom hebben gemaakt, overigens met behoud van een gezonde concurrentie. In de loop van de 16e eeuw verplaatste zich het zwaartepunt van Brugge naar Ant werpen. Het is typerend dat het er geruime tijd naar uit had gezien dat Middelburg de opvolgster van de stad aan het Zwin zou worden. Ten slotte bleken de nieuwe agglo- mererende krachten zich bij voorkeur in Ant werpen te presenteren de vrijmaking van het economische verkeer, de natuurlijke ver dieping van de Honte, de toenemende be hoefte aan een ontmoetingspunt voor de goe deren van de Nieuwe Wereld, Keulse, Hoog duitse en Engelse kooplieden. Middelburg, ge legen aan de voortreffelijke rede van Walche ren, profiteerde als satelliet van deze ontwik keling rijkelijk. Tot de overige satellieten be hoorden Brugge en Bergen op Zoom. Verval. ALS na 1585 de Schelde door de noorde lijke Nederlanden wordt gesloten valt het Vlaamse economische landschap uit elkaar. De vroedschap van Antwerpen tracht de ambtgenoten van Middelburg nog tijdens het Twaalfjarig Bestand te bewegen dit spel niet mee te spelen. Maar Middelburg denkt de erfenis van de Sinjoren te kunnen inpal men en wil ondanks waarschuwingen niet in zien dat de buit naar Amsterdam zal gaan. Sedertdien zijn West- en Oost Vlaanderen en Zeeland terzijde gelegen van het grote ver keer. En als in de 19e eeuw Antwerpen op nieuw zijn plaats gaat hernemen richten zich hierop de meeste agglomererende krachten. De opkomst van het spoor- en autoverkeer ver ergert dit behalve voor een enkele plaats als Gent nog. De behoefte aan een kustweg tussen Kortrijk en Rotterdam wordt steeds meer gemist. De geografische „schuld" van het verbrokkelde Zeeland aan dit euvel, staat evenwel op het punt door de uitvoering van het deltaplan te worden ingelost. Historisch zijn Noordwest Frankrijk, de Vlaanderens en Zeeland nog belast met de gevolgen van de excentrische ligging, zij zijn onderontwikkeld ten opzichte van de bevolkingsaanwas. Het vergt een lange adem voordat deze achter stand is ingehaald, maar het begin ervan tekent zich duidelijk af. Deltaplan. WIE Zeeland zegt, zegt deltaplan. Een regionaal-economisch ontwikkelings project van enorme betekenis wordt er door uitgevoerd. Op een totale balans van 2x/i miljard is er een geschat tekort van 500 miljoen met inachtneming van de eco nomische waarde van de veiligheid naar actuarische principes van 275 miljoen. De baten uit hoofde van het verkeer, de re creatie en landwinst zijn echter met 450 miljoen bijzonder laag geschat. Bovendien is de waarde van de nieuwe economische ruimte die het westen van Nederland verkrijgt niet in rekening gebracht. Men krijgt daarvan enige indruk als men weet dat door decentra lisatie van zeehavenactiviteiten van de Rand stad naar Vlissingen (de Sloehaven) of Ter- neuzen door het voordeliger functioneren van kleinere gemeenschappen per 1000 arbeids plaatsen voor mannen (of 3300 inwonersge kapitaliseerd 10 miljoen wordt vrijgemaakt. Een nacalculatie van het Deltaplan over enige 48

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1960 | | pagina 16