ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 3
ïi.
Ook Vlissingen begon te profiteren van
zijn strand. Was het preutsheid of angst voor
de koude bovenlucht, die de badgasten er toe
bracht, zich tot in het water te laten rijden?
Op de duur stonden de badstranden van
Europa vol van deze koetsjes, die passagiers
vervoerden over afstanden van dertig meter
of daaromtrent.
12.
De Cammaerts, Fassaerts en Govaerts, die
vóór 1880 de Schelde van Walsoorden naar
Hansweert overstaken om zonder verwijl bij
een Nederlands spoorstation te geraken, keken
dikwijls op hun neus. Wanneer hun scheepje
na lang wachten bij Hansweert geschut was,
gleed het door het Kanaal van Zuid-Beveland
naar een steiger, die ten noorden van de spoor
brug lag. Was de trein al op komst, dan ging
de brug niet meer open. Menig reiziger had
vanaf de spoorboot een mooi gezicht op de
trein, waarmee hij gehoopt had zijn tocht
voort te zetten.
Er werd een steiger aan de zuidkant van de
brug gebouwd, wat een verbetering was; maar
het scheepvaartverkeer in Hansweert ontwik
kelde zich snel; het schutten vorderde steeds
meer tijd. Toen kwam er een goed ingerichte
omnibus voor twaalf personen en getrokken
door twee paarden. Vervolgens dacht men aan
een paardetram die Hansweert-buiten-de-sluis
met het spoorstation Vlake zou verbinden. Op
19 november 1909 besloten de Staten tot aan
leg en exploitatie van een stoomtram over ge
noemd traject; 2 juni 1913 werd de dienst ge
opend. Een Franse maatschappij, de Société
nouvelle des établissements Decauville ainé,
Haiien mei skomirsm, Viske, /Cchierkaai
78