ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 3 taal San Bartelomé verloren, evenals een drie luik uit het jaar 1554 voor het hospitaal van de Drie Koningen. Andere, bewaard gebleven werken zijn bijna onbekend. Zo bv. een Transfiguratie (verz. Bonsor, slot van Maire- na, Sevilla) en een Onbevlekte Ontvangenis uit het jaar 1555 voor de krypte van de kapit telkerk van Osuna. Ten slotte zijn er nog een paar retabels o.a. deze van de Virgen de Rocamador in de kerk Santa Maria de la Asuncion in Alcala del Rio, van vóór 1547, en in dezelfde kerk de Retabel van de H. Anna uit het jaar 1558 over wier toeken ning aan Sturm twijfel bestaat (12). Na 1555 verdwijnt Sturm uit de oorkon den die wij totnogtoe kennen. Het is onwaar schijnlijk, dat hij, zoals de Kempeneer in 1563, naar zijn vaderland terugkeerde. Men mag eerder vermoeden, dat hij rond 1555 overleed en in Sevilla werd begraven. Werd zijn atelier nog een tijd lang voort gezet door een van zijn leerlingen of van zijn medewerkers? De reeds vermelde Retabel van de H. Anna in Alcala del Rlo en vooral de Retabel van Christus in de parochiekerk San tiago te Ecija schijnen daarop te wijzen. Het paneel van De Hemelvaart van Maria in Ecija is een trouwe repliek van hetzelfde tafereel in de retabel van de kerk Santa Maria in Carmona. De zwakke compositie en de vrou welijke heiligen zijn eveneens typisch voor Sturm. Deze erg beschadigde retabel, die naast De Visitatie en Jezus tussen de wetgeleerden nog een aantal zelfstandige figuren bevat, werd waarschijnlijk kort na 1555 voltooid (13). In een andere kerk van Ecija, in Santa Maria, herinneren de negen panelen van de Retabel van de H. Laurentius eveneens zeer sterk aan Sturm, doch zij dateren eerst van 1570 (14). Wij bevinden ons nu terug op het terrein van de gissingen. De enige zekere gegevens waarover wij beschikken liggen tussen de jaren 1539 en 1555. Zij beginnen met de opdracht voor de kerk San Pedro in Arcos de la Fron tera en eindigen met deze voor de krypte van de kapittelkerk van Osuna. Naar blijkt uit de ons bewaard gebleven retabels en oorkonden heeft Sturm steeds hard en vaak overhaastig moeten werken om bin nen de korte leveringstermijnen van drie tot zes maanden de talrijke hem toevertrouwde bestellingen te kunnen uitvoeren. Hij werd weliswaar geholpen door leerlingen en, samen met de overlast aan werk, verklaart dit de vaak weerkerende zwakheden en tekortko mingen. Wanneer hij echter rustig arbeidt, zoals dit wel het geval schijnt geweest te zijn voor de retabels van de H. Annakerk van Triana en voor De Retabel van de Evange listen van de kathedraal, stijgt het artistiek peil van zijn scheppingen tot op een hoogte, die hem naast zijn maniëristische tijdgenoten een blijvende plaats moet verzekeren in de kunstgeschiedenis. (1) In vele gevallen werden de Nederlandse namen eenvoudigweg in het Spaans vertaald of in zulke mate geradbraakt, dat er van hun oorspronkelijke vorm niets meer overblijft. Slechts een voor beeld: Bergen-op-Zoom werd Bergas en el Zoom, met het gevolg dat de uit deze stad herkomstige, in Badajoz gevestigde schilder Cornelius van Suerendoncq (XVIe eeuw) ten slotte in de Spaan se oorkonden alleen nog als Cornelio de Vargas voorkomt. Zie daarover de inleiding tot mijn stu die over Vlaamse Schilders in dienst der konin gen van Spanje, Davidsfonds, Leuven 1959. (2) De oorkonden waaraan de in dit artikel opgeno men gegevens worden ontleend werden geraad pleegd door José Gestoso y Pérez (Ensayo de un Diccionario de los Artifices que florecieron en Sevilla desde el siglo XIII al XVIII inclusive. 3 bdl. - Sevilla 18991908) en José Hernandez Di'az (Catalogo arqueológico y artistico de la provincia de Sevilla, bdl. IIV, Sevilla 1939 1955). Van dezelfde auteur vermelden wij even eens: Estudio de los edificios religiosos y objetos de culto de la ciudad de Sevilla, saqueados y destruidos por los marxistas, Sevilla 1936. Ten slotte werden talrijke interessante oorkonden ge publiceerd in de acht boekdelen Documentos para la Historia del Arte en Andalucia, uitgegeven door de Faculteit voor Wijsbegeerte en Letteren der universiteit van Sevilla, 19271935. (3) In het begin van de XVIIe eeuw werd de capilla de los Flamencos in Santo Tomas gesmukt met de krachtige, zéér Vlaamse Marteldood van de H. Andreas van Juan de las Roelas (thans in het museum van Sevilla). Enkele jaren later schilder de P. P. Rubens in de Spaanse hoofdstad zelf een gelijkaardig doek voor het hoofdaltaar van de kerk San Andrés de los Flamencos in Madrid. (4) Gestoso y Pérez, Ensayo de Diccionario, III, 64

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1960 | | pagina 8