ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 1 kleding van de monumentale Schutterszaal. Wie zich deze zaal herinnert van voor de oorlog, weet, dat alle voorwerpen zich op de grond bevonden, terwijl van bijschriften geen sprake was. Op bijgaande foto, genomen in december 1960 zijn de plannen voor de ver lichting nog niet uitgevoerd; deze bestaan uit het aanbrengen van spotlights tussen de span ten van de zo bijzonder fraaie kap afbeelding 1, 2). Een van de moeilijkste opgaven waarvoor verschillende musea hier staan is het exposeren van de Zeeuwse klederdracht. Wil deze af doende beschermd zijn tegen inwerking van stof en licht dan is opstelling achter glas en bij kunstlicht een gebiedende eis. Typerend voor de mentaliteit van het vroegere museum beleid is de opmerking van A. M. de Man, die in 1920 over de onbeschermde opstelling van enkele aangeklede poppen in een vertrek van het museum van het Zeeuwsch Genootschap laconiek schreef: „Laten wij hopen, dat stof, vocht en sterk licht in het museum de frissche Zeeuwsche kostuums niet al te veel zullen deren, opdat zij nog lange jaren de bewonde ring der bezoekers mogen trekken" 2). Dit museum heeft het bezit sedertdien uitgebreid met een omvangrijke collectie kostuums, in twee zalen geëxposeerd en gedeeltelijk in vi trines, het overgrote deel echter, bij gebrek aan middelen op poppen, onbeschermd, achter een koord uitgestald afbeelding 3). Volgens ditzelfde principe zijn de beide vertrekken van het museum „De Axelse hoerenkamer" in het stadhuis aldaar ingericht. In de ene ruimte is, achter een laag schot, een gezelschap rond een tafel bijeen; in de andere kamer zitten twee poppen aan de haard, door niets ge scheiden van de bezoeker, wat het element van „echtheid" ongetwijfeld verhoogt af beelding 4). In Hulst heeft men de klederdrachten on dergebracht in vitrines: een rij aangeklede poppen voor een achtergrond van kleurige doeken, rokken, schorten, en door accessoires, sieraden, hoeden en dergelijke afgewisseld. Tegen het nadeel, dat deze kostuums niet in vermeld dit, omdat ik mij wel eens afvraag, of, nu zoveel vreemdelingen 's zomers deze musea bezoeken, het voorbeeld van Sluis niet meer moest worden nagevolgd. MET dit alles zijn wij gekomen aan de bespreking van een typisch twintigste eeuws probleem: dat van de presenta tie. Zierikzee was het eerste museum, dat mo derne stalen vitrines bestelde o.a. ter aan Afb. 2. Moderne vitrines in het Gemeentemuseum te Zierikzee. Foto: van Hinte, Aardenburg, 1959. Afb. 3. Kostuumverzameling in het museum van het Zeeuwsch Genootschap te Middelburg. Foto: Bureau, van de Rijksinspecteur voor Roerende Monumentens-Gravenhage, 1956. 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1961 | | pagina 50