No. 1
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Afb. 4. De Axelse Boerenkamer in het stadhuis te
Axel.
Foto: Bureau van de Rijksinspecteur voor
Roerende Monumenten, 's-Gravenhage, 1955.
hun milieu te zien zijn, weegt zeker het voor
deel op van de veel betere conservering af
beelding 5). In dit museum is aan alles de
zorg van vrouwenhanden voelbaar: éénmaal
per jaar worden de kleren op aanwezigheid
van motten gecontroleerd, zo nodig gewassen
en wordt koper en zilver gepoetst. De aanblik
is dan ook bijzonder verzorgd. Om ten be
hoeve van de oudere bezoeker het lezen zon
der bril mogelijk te maken zijn de bijschriften
in een grote letter geschreven. Een te zeldzaam
voorkomend verschijnsel van aandacht voor
de behoeften van de beschouwer en van liefde
voor het bezit om hier niet te worden gerele
veerd. Worden in Hulst èn in Axel voorts o.m.
landbouwwerktuigen en voorwerpen van am
bachtelijke nijverheid vergaard, in laatstge
noemde plaats laat men ook verkleinde mo
dellen maken van een verdwijnend type
schuur, een egge, een ploeg. Liefde voor het
verleden in een andere vorm.
Afb. 5. Streekmuseum De Vier Ambachten, Hulst.
Foto: Bureau van de Rijksinspecteur voor
Roerende Monumenten's-Gravenhage, 1955.
Afb. 6. De Cadzandse kamer in het raadhuis te
Oostburg.
Foto: Oscar de Milliano, Sluis, 1960.
KEREN wij terug tot het exposeren van
kostuums. In Veere werd deze zomer
gezocht naar een compromis tussen
Axel en Hulst: in een ondiepe, manshoge vi
trine staat een boerinne-pop tussen een klap-
51