No. 1 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Afb. 4. De Axelse Boerenkamer in het stadhuis te Axel. Foto: Bureau van de Rijksinspecteur voor Roerende Monumenten, 's-Gravenhage, 1955. hun milieu te zien zijn, weegt zeker het voor deel op van de veel betere conservering af beelding 5). In dit museum is aan alles de zorg van vrouwenhanden voelbaar: éénmaal per jaar worden de kleren op aanwezigheid van motten gecontroleerd, zo nodig gewassen en wordt koper en zilver gepoetst. De aanblik is dan ook bijzonder verzorgd. Om ten be hoeve van de oudere bezoeker het lezen zon der bril mogelijk te maken zijn de bijschriften in een grote letter geschreven. Een te zeldzaam voorkomend verschijnsel van aandacht voor de behoeften van de beschouwer en van liefde voor het bezit om hier niet te worden gerele veerd. Worden in Hulst èn in Axel voorts o.m. landbouwwerktuigen en voorwerpen van am bachtelijke nijverheid vergaard, in laatstge noemde plaats laat men ook verkleinde mo dellen maken van een verdwijnend type schuur, een egge, een ploeg. Liefde voor het verleden in een andere vorm. Afb. 5. Streekmuseum De Vier Ambachten, Hulst. Foto: Bureau van de Rijksinspecteur voor Roerende Monumenten's-Gravenhage, 1955. Afb. 6. De Cadzandse kamer in het raadhuis te Oostburg. Foto: Oscar de Milliano, Sluis, 1960. KEREN wij terug tot het exposeren van kostuums. In Veere werd deze zomer gezocht naar een compromis tussen Axel en Hulst: in een ondiepe, manshoge vi trine staat een boerinne-pop tussen een klap- 51

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1961 | | pagina 51