No. 4
Het gebeurde was dus meer spectaculair
dan verschrikkelijk. Maandag 4 oktober vond
men op de advertentiepagina van de krant:
TRAM-ONGELUK SOUBURG
Ansichtkaarten
verschijnen binnen enkele dagen.
Een tweetal van deze prentbriefkaarten
vindt U hier gereproduceerd, twee en vijftig
jaar nadat zij van de pers kwamen.
58.
De „Vlissingse" tram op haar eindpunt, de
Markt in Middelburg, omstreeks 1900.
59.
De „Stoomtram Walcheren" begon haar ac
tiviteiten op een later tijdstip. Het oudste
jaarverslag dat ik vond dateert van 1906.
Van de Loskade in Middelburg vertrok de
„Domburgse"; zij volgde de smalle strook tus
sen kanaaldijk en Vlissingse watergang totdat
zij aan de Ijsbaan kwam. Daar rolde zij met
grote voorzichtigheid over een spoorbrugje,
om vervolgens de Vlissingse weg over te ste
ken. De tramconducteur stond op de uitkijk
om het verkeer te waarschuwen.
60.
De loop van de oude trambaan is goeddeels
nog terug te vinden in het Walcherse land
schap.
Aan het station-Koudekerke vloeiden de
lijnen van Vlissingen en Middelburg samen.
Eindpunt was Domburg.
De tram in Westkapelle.
61.
Na Napoleons val ving de bargedienst aan
tussen Sluis en Brugge. Eerst het jaar 1940
vaagde deze instelling weg.
Destijds was de bargedienst er gekomen
door het volhardend initiatief van de Sluise
heer L. Noest. Het was de heer A. A. Noest te
Vlissingen die mij uit zijn verzameling prent
briefkaarten de Kade van Sluis leende voor
reproduktie in deze rubriek.
De beheerder van het stadhuis-museumpje
Mrdi.spdls, /Wte-si der j-'fspsira-Q J
Jfsamtora „MakJisrsn", (Y'hsinfsehs