No. 4 Het gebeurde was dus meer spectaculair dan verschrikkelijk. Maandag 4 oktober vond men op de advertentiepagina van de krant: TRAM-ONGELUK SOUBURG Ansichtkaarten verschijnen binnen enkele dagen. Een tweetal van deze prentbriefkaarten vindt U hier gereproduceerd, twee en vijftig jaar nadat zij van de pers kwamen. 58. De „Vlissingse" tram op haar eindpunt, de Markt in Middelburg, omstreeks 1900. 59. De „Stoomtram Walcheren" begon haar ac tiviteiten op een later tijdstip. Het oudste jaarverslag dat ik vond dateert van 1906. Van de Loskade in Middelburg vertrok de „Domburgse"; zij volgde de smalle strook tus sen kanaaldijk en Vlissingse watergang totdat zij aan de Ijsbaan kwam. Daar rolde zij met grote voorzichtigheid over een spoorbrugje, om vervolgens de Vlissingse weg over te ste ken. De tramconducteur stond op de uitkijk om het verkeer te waarschuwen. 60. De loop van de oude trambaan is goeddeels nog terug te vinden in het Walcherse land schap. Aan het station-Koudekerke vloeiden de lijnen van Vlissingen en Middelburg samen. Eindpunt was Domburg. De tram in Westkapelle. 61. Na Napoleons val ving de bargedienst aan tussen Sluis en Brugge. Eerst het jaar 1940 vaagde deze instelling weg. Destijds was de bargedienst er gekomen door het volhardend initiatief van de Sluise heer L. Noest. Het was de heer A. A. Noest te Vlissingen die mij uit zijn verzameling prent briefkaarten de Kade van Sluis leende voor reproduktie in deze rubriek. De beheerder van het stadhuis-museumpje Mrdi.spdls, /Wte-si der j-'fspsira-Q J Jfsamtora „MakJisrsn", (Y'hsinfsehs

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1961 | | pagina 25