Vlaams-Zeeuwse grenscontacten en uitwisselingen ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 Het redactielid drs. L. Lockefeer hield voor het congres van de Stichting Nationaal overleg voor gewestelijke cultuur, in september 1961, aan de culturele grenscontacten gewijd en in Maastricht gehouden, de hierbij afgedrukte inleiding. Drs. L. Lockefeer HET is interessant vast te stellen, dat na de tweede wereldoor log de culturele contacten tussen de bewoners ter weers zijden van de staatsgrenzen sterk geïntensiveerd zijn. We beleven in deze decennia een streven naar éénwording, naar het wegvagen van hin derlijke grenslijnen, die meestal ontstaan zijn ten koste van veel ellende en culturele afbraak. De groei der culturele grenscontacten moeten we dan ook zien als een vruchtbaar facet van een zich sterk ontwikkelende West-Europese eenheid. We mógen dit ook niet anders zien, want anders be staat de kans dat we ver vallen in een eng, emotieel- geladen regionalisme, dat haar eigen prestaties plaatst op het allerhoogste interna tionale niveau en haar eigen kunstenaars bewierookt als de corypheeën van deze eeuw. GRENZEN zijn grillige lijnen van macht, toeval en willekeur. Nadat Frederik Hendrik in 1645 op de valreep Hulst veroverde, werd dit oude Vlaamse land door een bepaling van de Munsterse Vrede, als generaliteitsland bij de Republiek gevoegd en begon in Staats-Vlaanderen een zekere cultu rele afbraak. Bij het Haagse verdrag van 1795 werd Staats-Vlaanderen ingelijfd bij Frank rijk, en in 1944 moest hetzelfde Vlaanderen een zware tol betalen bij de bevrijding van de Scheldemond. Zeeland en zijn cultuur worden beheerst door de Schelde. De Schelde bracht niet alleen water en slib uit het zuiden, maar ook een bloeiende monnikencultuur; vooral agrarisch en bouwkundig. Nog heden ten dage getuigen hiervan o.m. de mooie kerken van de Schelde- gothiek op Zuid-Beveland en te Aardenburg, de abdij van Middelburg, de basiliek van Hulst. De Vlaamse invloed blijkt bovendien uit de profane bouwkunst en uit de bloei van de rederijkerij in Zeeland, die Kamers van Rhetorica telde in vele steden en dorpen. In 1480 werd te Goes het eerste landjuweel van Noord-Nederland gehouden. De Reformatie en de Tachtigjarige Oorlog bepaalden het verder lot van Zeeland en droegen er toe bij om van deze provincie, die ontstond door en uit de zee, door opwas en aanwas, door inpoldering, storm, giertij, wa tersnood, inundatie en herbedijking, te maken de meest-ingewikkelde en heterogene bestuur lijke eenheid die men zich denken kan. Zeeland vormt dan ook noch cultureel, noch etnologisch, noch geografisch een een heid. De Wester-Schelde deelt de provincie in de vroegere eilandengroep, met het domine rende eiland Walcheren en de kleinere cul tuurcentra Goes, Zierikzee en Tholen en Zeeuwsch-Vlaanderen! Dit laatste gebied is, historisch gezien een Vlaams gewest met uit gesproken Oost- en Westvlaamse dialecten. De sterke Hugenoten-invloed op de West Zeeuwsch-Vlaamse bevolking stamt uit Noord-Frankrijk, een oorspronkelijk Vlaams gebied. Ook de Zeeuwse enclave in het land 162

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1961 | | pagina 10