ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 langs de huizen door enkele burgers zal ver zorgd worden. In 1799 begint men ook voor de kerk in de kerk te collecteren. Voordien ging alleen een zakje rond voor de diaconie. De Hervormde gemeente en haar voorgangster de Rooms-Katholieke Parochie. SCHRIJVEND over de kerk van Brouwers haven, mogen we niet nalaten iets te zeg gen over de hervormde gemeente [3]. Als de huidige kerk dateert uit de zestiende eeuw, heeft ze maar kort als rooms-katholieke kerk dienst gedaan. Immers, na 1572 kwam Brou wershaven aan de zijde van de Prins met een korte onderbreking in 15751576, toen de Spanjaarden korte tijd terugkeerden. In 1566, de 7e juli preekte in Schuddebeurs voor 400 toehoorders Jacob Jorissen de nieuwe leer. Ook in Brouwershaven zal dat gevolgen heb ben gehad. In dec. 1568 delen pastoor Arent van Boonken en enige priesters aan het stads bestuur mede „dat zij tot Prouffijte ende voorderinge van Godtsdienst ende tot za- licheyt van de gemeene poorters ende ingese- tene derzelver stede op zeeckere sondagen, Aposteldagen ende ander heylige dagen nijet gedoteert sijnde binnen voorsz kercke sij sin- gende de zeven getijden, daervan sijluyden voor haeren kercenckendienst (zoe dat noch tans wel behooren soude gheen loon noch re- muneratie en sijn genietende, waerdeur het wel gescapen es-alsoe sij totter voorsz dienste nyet verbonden en sijn) dat denzelven dienst zoude cesseren". Kennelijk hebben de inwoners van Brouwershaven geen geld over voor de dienst van de zeven getijden. Wellicht een ge volg van de reformatorische prediking, deze afnemende belangstelling voor dit onderdeel van de kerkelijke dienst. De overheid van Brouwershaven besluit „denzelven priesters tot zeven in getale en nijet meer" tot wederop- zeggens toe te betalen „elc die daer met sijn choorcleet compareren sal ende anders nyet". Uit de kerkelijke goederen zal betaald wor den. Elk zal „voor sijnen dienste ende com paritie naer kercklijck gebruyck ontfangen een loot van eenen stuver te weten de metten ante primum nocturnum finitum eenen grooten vlaems, de misse ante epistolam inchoatam eenen oort ende de vesperen voor magnificat een oort". In de parochiekerk van Brouwers haven deden dus behalve de pastoor nog andere priesters dienst. De metten en de ves pers waren gebedsuren, respectievelijk 's mor gens om 6 uur en 's avonds om 6 uur. Vermoedelijk is in of kort na 1572 de kerk aan de „gereformeerden" gekomen. In 1574 is in Brouwershaven ds Joannes Arcerius predikant. Bij de komst van de Spanjaarden is hij blijkbaar gevlucht. De eerste vaste pre dikant is Gerardus Pauli in 1577. In zijn vol gende gemeente Scherpenisse wordt hij ge schorst wegens dronkenschap, onkuisheid en twistziekte. De gemeente van Brouwershaven telde ook een groot aantal Doopsgezinden. In 1608 vragen kerkeraad en stadsbestuur bij de Staten van Zeeland om een tweede pre dikantsplaats. Immers, er is veel werk in Brouwershaven: Er zijn veel Doopsgezinden. De predikant moet met hen disputeren. Zij hebben twee „vermaners". Daarom moet ook de Hervormde Gemeente een tweede voor ganger hebben. Behalve het disputeren met andersdenkenden, heeft hij het huisbezoek, 's Zondags zitten er tussen de 800 en 900 kerkgangers. Verder is er driemaal kerk: 's Zondags tweemaal en 's woendagsmorgens. Tot 1818 heeft Brouwershaven twee predi kanten gehad. Na het overlijden van ds van Irhoven Cotius in 1818 wordt de tweede pre dikantsplaats opgeheven. In de negentiende eeuw kwamen in Brou wershaven „moderne" of vrijzinnige predi kanten, zoals overal elders in Schouwen. Als gevolg daarvan ontstond een Gereformeerde Kerk, die in 1945 uiteenviel in een Geref. Kerk onderh. art. 31 en een Geref. Kerk. Terwijl verschillende gemeenten op Schouwen en Duiveland in het begin van deze eeuw weer rechtzinnig werden (bijv. Zonnemaire na het vertrek van de vrijzinnige ds Zeeman in 1904), bleef Brouwershaven vrijzinnig, even als Ouwerkerk en Zierikzee (één predikants- 176

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1961 | | pagina 24