No. 1 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Norwich Cathedral, 15th century, wood carving, Misericord. Copyright Mrs. French. slechts zichtbaar, de rest van hun lichaam vervloeit in een trillend waas. Kleinere zee-elven rijden glorieus op de top pen der golven; ver weg in zee zijn groepen zee-goden zichtbaar, machtig en stil met een kroon op het hoofd. Heersers der zee, God Neptunus gelijk. Vlak bij de vloedlijn spelen zee-nimfjes van stralende schoonheid op en onder het water duikend. Ofschoon al deze zee-wezens a-sexuaal zijn is de eind-indruk toch overwegend vrouwelijk. Terwijl ik dit schrijf, hoog boven de zee op de pier gezeten, hebben sommigen mij opgemerkt; half ver schrikt over het binnendringen van een vreem deling in hun rijk, staren zij mij aan. Wonder lijk-mooie gelaatstrekken, met ogen die ge heel en al de onmenselijke blik missen zo ka rakteristiek voor natuur-geesten. De zetel van hun bewustzijn zetelt in het hoofd en is zicht baar als een heldere vlam. Het is moeilijk te zeggen waarin het verschil ligt tussen hun en de menselijke genus. Bij ons is er bij iedere emotionaliteit sprake van warmte; bij hen is er echter een vibratie als van een andere we reld: fysiek koud en toch zeer hevig. Niet tegenstaande hun vitaliteit en beweeglijkheid is er een kille passiviteit merkbaar alsof geen menselijke harteklop deze bijna mechanische weergave der natuur bezielt. Hoe sterker hun emoties, hoe killer hun re acties. Ofschoon zij elkaar dikwijls beroepen en een eigen taal schijnen te hebben, schijnen zij toch nooit responsies te verwachten. Er is een element van wildheid ondanks deze koele passiviteit in deze kinderen der zee; iets van het wezen der zee zelf." Tot zover Geoffrey Hodson. Zeehonden: kinderen van de Koning van Lochlann; de Wilde Zwaan: dochter van de twaalf Manen; de Zeemeermin: liefste ge heim van de zee. Hoor hoe Kenneth MacLeod, die witte magiër van Scoto-Keltische folk en songlore hen bezingt in dit oude fragment van het Mysterie der zee. 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1962 | | pagina 21