Afb. 2. De voornaamste elementen in de oude stad,
die voor de centrumfunctie van belang zijn: het Bel-
lamypark met loodrecht daarop de Nieuwendijk, de
St. Jacobskerk op de Oude Markt, de Boulevard de
Ruyter, de Walstraat en als eenzaam monument het
stadhuis.
Afb. 3. Fragment van een 17de-eeuwse kerk, opge
nomen in een der loodsen van de Mij. „De Schelde".
No. 2
schappij „De Schelde" op zichzelf een wel
vaartsbron voor de stad steeds méér hier
van op. Lètterlijk, zoals moge blijken uit
afbeelding 21
Een gaaf historisch centrum kan men dus
niet verwachten. Eerder moet men zich ver
wonderen over wat er mede dank zij een
niet onbelangrijk aantal restauraties nog
intact is. Bijna elk oud gebouw, dat er nu nog
staat is zeker éénmaal in zijn leven zéér ernstig
beschadigd geweest! Al met al was het dus in
het geheel niet zonder meer vanzelfsprekend,
dat men dit oudste deel inderdaad als centrum
zou moeten, willen en kunnen handhaven.
Bij het nemen van een beslissing in deze
richting zal de aanwezigheid van een aantal
heel karakteristieke elementen zeker doorslag
gevend zijn geweest. Dit zijn (zie afb. 3): de
ondanks alle verminkingen nog altijd aantrek
kelijke v.m. oude haven, thans Bellamy,,park",
de terzijden gelegen St. Jacobskerk op de Oude
Markt, de Nieuwendijk met enkele mooie
panden (dank zij de Engelse Kaai bestaat hier
nog een direct contact tussen bebouwing en
water!), de Boulevard de Ruijter met zijn uit
zicht over de zee en ten slotte ook de Wal
straat (eens de stadsgrens), een weinig fraaie,
maar florerende winkelstraat.
OM een inzicht te kunnen krijgen in de
huidige plattegrond met zijn talrijke
onregelmatigheden is het nodig een
kort overzicht te geven van de groei van de
stad 2) (zie afb. 4).
2) Zie Herma M. van den Berg, het Raadhuis van
Vlissingen in de stedebouwkundige ontwikkeling van
de stad; Bull. K.N.O.B. 1956, kol. 157.
Afb. 4. De groei van de oude stad; links de toestand rond 1550, in het midden die van het eind van de
16e eeuw, toen de citadel bij de stad getrokken was en rechts die van de 17de eeuw na het graven van de
nieuwe buitengracht en het tot haven vergraven van de voorgaande.
30