Rondom de hervorming op Zuid-Beveland Oorspronkelijk waren de be woners van deze streken natuurlijk heidenen. De zeer weinige mensen, die hier huisden, zullen wel dezelfde afgoden vereerd hebben als de omringende volks stammetjes. Langzamerhand zal de bevolking ook hier gekerstend zijn. Vooral in de latere middeleeuwen werden kerken en kloosters ge sticht en de geestelijkheid begunstigd. ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 3 A. de Smit Spoedig was de rechtstreekse en de zijde lingse invloed van de kerk groot. Niet alleen omdat ze, door de milddadigheid der gelo vigen, eigenaresse werd van uitgestrekte lande rijen, maar ook omdat ze, bij gebrek aan algemene beschaving, bijna uitsluitend in het bezit was van kennis en wetenschap. Worden in het register van de kerkelijke tienden die van 1275 tot 1280 in het bisdom Utrecht waartoe deze streken destijds be hoorden geheven zijn ten behoeve van een eventuele kruistocht naar het Heilige Land in Zuid-Beveland met inbegrip van Borssele (dat kerkelijk tot het dekenaat Walcheren behoor de) drieëndertig kerken genoemd, in de kerke- lijsten van de domkerk, waarvan de eerste dateert uit 1395, is dit aantal tot ruim zestig gestegen. Opmerkelijk groot is het aantal altaren en vicariën, dat in de middeleeuwse kerken aan getroffen wordt. Deze vinden we slechts bij een negental parochies niet vermeld. De ove rige bezaten er in totaal omstreeks twee honderd. Eveneens betrekkelijk groot was het aantal kloosters, dat in Zuid-Beveland gevonden werd. Voorop gaan natuurlijk de beide stadjes Goes en Reimerswaal. Te Goes vond men het Kruisbroederenklooster, ook wel het Patershof genoemd, gelegen aan de Beestenmarkt en zich mogelijk uitstrekkende tot aan de Vlasmarkt, het St. Agnesklooster in 1440 aan de Vismarkt gesticht en voorzien van een gasthuis en het klooster van de Zwarte Zusters, waaraan nog de Zusterstraat herinnert. Reimerswaal had een klooster voor de Zwarte of Cellezusters en een voor Reguliere kanunniken. Verder waren er nog in de omgeving van vier dorpen kloosters, terwijl de ambachtsheren van Ka- pelle die kerk begiftigd hebben met een ka pittel van elf kanunniken. De hervorming. DE invoering van de hervorming is een gebeurtenis geweest, die diep heeft in gegrepen in het leven van tal van Westeuropese volkeren. Misschien dieper dan we vaak beseffen. Natuurlijk denken we daarbij allereerst aan hen, die hiervoor goed en bloed hebben opgeofferd. Uit later tijd is bekend, dat er o.a. heel wat Franse refugés naar verschillende delen van ons land zijn uit geweken en een aantal Salzburgers met name naar het westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaan- deren gevlucht is. Doch we lezen er in onze geschiedenisboeken niet over, dat er ook ten tijde van de hervorming dergelijke volksver huizingen geweest zijn. We noemen in dit verband de vlucht van vele Zuid-Bevelanders naar Vlaanderen en omgekeerd. Nadat Maarten Luther 31 oktober 1517 zijn bekende 95 stellingen aan de Wittenbergse slotkapel bevestigd had, verbreidde zich de nieuwe leer ook weldra in ons vaderland. Het eerste edict, dat de voortgang van de her- 80

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1962 | | pagina 20