No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Hagepreken. HIER zijn heel wat hagepreken gehouden, vermoedelijk meer dan u denkt. Om u hiervan een indruk te geven sommen we wel wat monotoon een aantal plaat sen op waar één of meer van die verboden godsdienstoefeningen gehouden zijn. 1566: Driewegen, Ellewoutsdijk, 's-Graven- polder, 's-Heer Abtskerke, Heinkens- zand, Hoedekenskerke, Kruiningen, Nisse en Ovezande. 1567: 's-Heer Hendrikskinderen, Heinkens- zand en Nisse. 1568: Baarland, Heinkenszand, Nisse, "Waar de en Wemeldinge; vermoedelijk is er toen bovendien nog een hagepreek ge houden op het toenmalige eiland Wol- f aartsdijk. Of al deze bijeenkomsten veel succes op geleverd hebben wagen we te betwijfelen. De beeldenstorm. ER is heel wat speurwerk nodig om een be scheiden overzicht te krijgen van het verloop van de beeldenstorm op Zuid- Beveland. Is er elders op tal van plaatsen op een onbetamelijke manier huisgehouden, hier schijnt de beeldenstorm een kalm verloop ge had te hebben, vooral dank zij het optreden van de rooms-katholieke magistraten in de beide stadjes Goes en Reimerswaal. Dit be tekent evenwel niet, dat er totaal geen uit spattingen zijn geweest. Zodra de stedelijke overheid van Reimers waal vernam, dat de beeldenstorm te Middel burg en op tal van Walcherse dorpen een voldongen feit was, liet ze de dekens en ge zworenen van alle gilden op het stadhuis komen om hen te verzoeken het geloof hunner vaderen trouw te blijven, terwijl de dekens opgedragen werd de juwelen en kostbaarheden in alle stilte uit hun kerk kapellen te halen en veilig op te bergen. Ter bescherming van de aan de apostelen Petrus en Paulus gewijde dekanale kerk, voorzien van twaalf altaren, werd een wacht van zestien man in het leven geroepen, die steeds een magistraatslid tot hoofd had. Een paar maan den later (27 oktober 1566) vaardigde de magistraat een edict uit, waarbij alle in gezetenen met eeuwige ballingschap, verlies van hun rechterhand en de helft hunner goe deren bedreigd werden indien ze wereldlijke of ketterse predikanten in hun huizen zouden ontvangen, herbergen of onderhouden. De processies bleven normaal doorgang vin den. Op 28 maart 1567 werden zelfs alle be woners wijksgewijze bij elkaar geroepen, waarna ze bij God „ende aller Sijn Heyligen" moesten zweren de godsdienst waarin ze op gevoed waren getrouw te blijven, de kerken, godshuizen en hun dienaars te beschermen, vreemde predikanten helpen verdrijven, ge heime vergaderingen verstoren en indien ze iets verdachts constateerden zo onopvallend mogelijk de wettige overheid waarschuwen. Het enige dorp waarvan we met zekerheid weten, dat de (vermoedelijk weinige) beelden gebroken zijn, is het kleine Bakendorp, des tijds gelegen in de omgeving van Baarland. Dit is niet gebeurd door de in- of om wonenden, althans niet zelfstandig. In oktober 1566 kwam een aantal personen per schip, vermoedelijk Vlamingen, die eerst de pastoor van de preekstoel joegen en vervolgens de kerk onderhanden namen. Toen enkele dagen later een parket uit Middelburg aankwam waren de daders natuurlijk al weg. Merk waardig is, dat juist dit dorpje langer dan de andere plaatsen op het eiland een pastoor gehad heeft. Tussen 1577 en 1579 zijn de geestelijken van de andere dorpen gevlucht of hebben alimentatie gekregen: Bakendorp had in elk geval in 1580 nog een eigen pastoor. Tijdens de Goese kermis kwam daar het be richt, dat te Middelburg de beeldenstorm had plaatsgevonden. Door het krachtdadig optre den van de Goese magistraat schijnt de grote kerk niet of weinig beschadigd te zijn, hoewel er toch samenscholingen in het gebouw hebben plaatsgevonden. De beelden op het kerkhof 83

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1962 | | pagina 23