ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 4
gedeelte van deze taak kan door onze be
staande landbouwscholen worden vervuld.
Met name echter het praktisch werken aan en
met landbouwmachines (al of niet op het
veld), het praktijkonderricht dus, kan door
deze scholen niet of in onvoldoende mate
worden gegeven. Het is op dit punt dat prak
tijkscholen van essentieel belang zijn.
De oprichting.
HET is geen wonder dat in het zeer zwaar
gemechaniseerde West Zeeuwsch-
Vlaanderen de behoefte aan dergelijk
onderwijs reeds jaren geleden werd gevoeld.
Begrijpelijk is het initiatief om aldaar te komen
tot een praktijkschool voor landbouwtechniek.
Reeds in september 1954 werd de eerste be
spreking met de Directie van het landbouw
onderwijs hierover gevoerd. Veel problemen
moesten worden opgelost. Maar in 1958 kon
met de inrichting worden begonnen en in
februari 1959 werd de eerste cursus gegeven.
Aanvankelijk begon de school onder auspi
ciën van de Rijks middelbare landbouwschool
te Schoondijke, echter met het vooruitzicht
dat in 1960 de school een zelfstandig bestaan
zou krijgen onder leiding van een inmiddels
opgerichte stichting. Deze stichting bestaat
uit vertegenwoordigers van de 3 centrale
landbouworganisaties en van de 3 landarbei
dersorganisaties. Adviseurs zijn de burge
meester en een wethouder van Schoondijke,
alsmede de rijkslandbouwconsulent, met wie
de samenwerking voortreffelijk is en van wie
vooral in de moeilijke beginperiode reeds veel
steun is ondervonden.
Gezien de investeringen die een dergelijke
school vraagt was het van begin af aan de
bedoeling dat de school over een groot gebied
zou werken. Een logeer- en ontspannings
gelegenheid werd daartoe door genoemde
stichting ingericht. Gelegen in de in 1651 in
gedijkte Generale Prins Willempolder ontving
de school de naam „Prins Willem".
Sommigen menen, dat de ligging van de
praktijkschool in een randgebied van Neder
land een bezwaar zou zijn. Daar de cursisten
echter tenminste één aaneengesloten week de
school bezoeken speelt de afstand geen rol.
De ligging in zo'n zwaar gemechaniseerd en
bovendien hoogproduktief landbouwgebied is
zelfs een voordeel.
De huidige situatie.
BEGRIJPELIJK is dat een dergelijke
school over een grote en moderne outil
lage dient te beschikken. Met de stimu
lerende medewerking van rijk, provincie en
gemeente is de opbouw hiervan ter hand
genomen.
Een van de eerste voorwaarden is de aan
wezigheid van grond. De school heeft 7 ha
ter beschikking, waarop de cursisten kunnen
werken. Daarbij is een groot machinepark aan
wezig, o.m. een aantal trekkers, ploegen, cul
tivators, eggen, zaaimachines, pootmachines,
kunstmeststrooiers, wiedmachines, maaimachi-
nes, sproeimachines, dunmachines, wagens,
oogstmachines, stationaire motoren e.a.
Al dit materiaal bestaat uit de modernste
typen en kan door de cursisten worden ge
bruikt. Verschillende loodsen zijn ingericht
om de werktuigen onder te brengen. Een mo
dern ingericht werklokaal met de nieuwste
gereedschappen staat ter beschikking voor
sleutelwerk en cursussen trekker- en motoren
kennis.
De aanwezigheid van het internaat werd
reeds vermeld. Het bestaat uit 3 slaapzaaltjes,
Alvorens te gaan dorsen worden de machines geanaly
seerd (cursus maaidorsen).
98