ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 gedeelte van deze taak kan door onze be staande landbouwscholen worden vervuld. Met name echter het praktisch werken aan en met landbouwmachines (al of niet op het veld), het praktijkonderricht dus, kan door deze scholen niet of in onvoldoende mate worden gegeven. Het is op dit punt dat prak tijkscholen van essentieel belang zijn. De oprichting. HET is geen wonder dat in het zeer zwaar gemechaniseerde West Zeeuwsch- Vlaanderen de behoefte aan dergelijk onderwijs reeds jaren geleden werd gevoeld. Begrijpelijk is het initiatief om aldaar te komen tot een praktijkschool voor landbouwtechniek. Reeds in september 1954 werd de eerste be spreking met de Directie van het landbouw onderwijs hierover gevoerd. Veel problemen moesten worden opgelost. Maar in 1958 kon met de inrichting worden begonnen en in februari 1959 werd de eerste cursus gegeven. Aanvankelijk begon de school onder auspi ciën van de Rijks middelbare landbouwschool te Schoondijke, echter met het vooruitzicht dat in 1960 de school een zelfstandig bestaan zou krijgen onder leiding van een inmiddels opgerichte stichting. Deze stichting bestaat uit vertegenwoordigers van de 3 centrale landbouworganisaties en van de 3 landarbei dersorganisaties. Adviseurs zijn de burge meester en een wethouder van Schoondijke, alsmede de rijkslandbouwconsulent, met wie de samenwerking voortreffelijk is en van wie vooral in de moeilijke beginperiode reeds veel steun is ondervonden. Gezien de investeringen die een dergelijke school vraagt was het van begin af aan de bedoeling dat de school over een groot gebied zou werken. Een logeer- en ontspannings gelegenheid werd daartoe door genoemde stichting ingericht. Gelegen in de in 1651 in gedijkte Generale Prins Willempolder ontving de school de naam „Prins Willem". Sommigen menen, dat de ligging van de praktijkschool in een randgebied van Neder land een bezwaar zou zijn. Daar de cursisten echter tenminste één aaneengesloten week de school bezoeken speelt de afstand geen rol. De ligging in zo'n zwaar gemechaniseerd en bovendien hoogproduktief landbouwgebied is zelfs een voordeel. De huidige situatie. BEGRIJPELIJK is dat een dergelijke school over een grote en moderne outil lage dient te beschikken. Met de stimu lerende medewerking van rijk, provincie en gemeente is de opbouw hiervan ter hand genomen. Een van de eerste voorwaarden is de aan wezigheid van grond. De school heeft 7 ha ter beschikking, waarop de cursisten kunnen werken. Daarbij is een groot machinepark aan wezig, o.m. een aantal trekkers, ploegen, cul tivators, eggen, zaaimachines, pootmachines, kunstmeststrooiers, wiedmachines, maaimachi- nes, sproeimachines, dunmachines, wagens, oogstmachines, stationaire motoren e.a. Al dit materiaal bestaat uit de modernste typen en kan door de cursisten worden ge bruikt. Verschillende loodsen zijn ingericht om de werktuigen onder te brengen. Een mo dern ingericht werklokaal met de nieuwste gereedschappen staat ter beschikking voor sleutelwerk en cursussen trekker- en motoren kennis. De aanwezigheid van het internaat werd reeds vermeld. Het bestaat uit 3 slaapzaaltjes, Alvorens te gaan dorsen worden de machines geanaly seerd (cursus maaidorsen). 98

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1962 | | pagina 6