ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 werken wordt door de leraren voortdurend aan elk groepje apart mondeling instructie gegeven en op hen controle uitgeoefend. Na tuurlijk staat het werk voortdurend onder deskundige leiding. In grote lijnen verloopt b.v. een cursus ploegen als volgt: elk koppel van 2 moet eerst de trekker en de ploeg analyseren. Dw.z. het moet nagaan wat er allemaal aan de machines aanwezig is, welke afstelmogelijkheden er zijn e.d. Vervolgens moeten ploeg en trekker aan elkaar worden gekoppeld, dan moet het ge heel worden afgesteld volgens bepaalde eisen en ten slotte gaat men op het veld ploegen tot dit naar genoegen van de leraar is. Daarna kan het groepje een andere trekker met een andere ploeg krijgen, die anders moet worden af gesteld, of de ploeg moet van meerscharig tot éénscharig worden omgebouwd, waarna men weer gaat ploegen. Elk groepje krijgt een kist gereedschap, die naar het land kan worden meegenomen. Bij andere machines wordt op een dergelijke wijze gewerkt. Ook bij het werken aan sta tionaire motoren of trekkers wordt het systeem van instructie aan koppels van 2 (of soms maar 1 man) toegepast. De instructies worden aangepast aan de ervaring en het ontwikkelingsniveau der cur sisten en het doel waarvoor ze komen. Het programma van elke cursus wordt tevoren vastgesteld in overleg met de eigen leraar der cursisten of met de cursisten zelf. De program ma's sluiten aan bij de praktijk van de land bouw en bij de problemen, die zich daar voor doen. Op deze wijze wordt getracht de cursisten inzicht in constructie, onderhoud, afstelmoge lijkheden en gebruik bij te brengen, storingen te leren opsporen en kleine reparaties te leren verrichten, terwijl ze op het veld met de ma chines leren omgaan en de juiste werkwijze leren toepassen. De toekomst. GEBLEKEN is, dat aan dergelijk prak tisch onderwijs in landbouwmechanisa tie grote behoefte bestaat. Dit zal in de toekomst nog toenemen. Er is voor diverse cursussen veel belangstelling uit geheel Neder land, zowel van de zijde van het landbouw onderwijs als van de praktijk. Om van een cursus aan de praktijkschool verzekerd te zijn, dient men reeds lang tevoren te bespreken. Gebleken is ook, dat er op dit gebied voor de huidige of toekomstige gebruikers veel te leren valt. De praktijkschool „Prins Willem" zal hiertoe zijn steentje bijdragen. Uitbreiding van de outillage en het plaatsen van nieuwe gebouwen is daarbij een dringende noodzaak. De huidige gebouwenruimte is te klein om aan alle aanvragen te voldoen. Plannen voor nieuwbouw zijn gemaakt. Het is noodzake lijk, dat verwezenlijking spoedig zal plaats vinden. Pas dan kan aan alle eisen geheel worden voldaan. De investeringen ervoor zijn goed besteed. Er is haast bij want de ont wikkelingen op het gebied der mechanisatie en arbeidsrationalisatie verlopen snel. De praktische opleiding dient hiermede gelijke tred te houden. Er mag in dit opzicht geen achterstand ontstaan. Het betreft hier een al gemeen agrarisch belang van de eerste orde. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft dit begrepen en toont met de praktijkschool bij de tijd te willen zijn. 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1962 | | pagina 8