Een Luxe-Auto te huur. Belast zich met speciale Gezelschaps- reizen naar Antwerpen en Brussel Waterloo, Tervuren en desgewenscht ook andere plaatsen Billijk tarief L. SNOODIJK - GOES AUTO-GARAGE - AUTOMOBIELEN - MOTOREN Autobus-Onderneming HANSWEERT - NIEUWSTRAAT 272 - Tel. 29 MsddeSburgschestraat Telefoon 227 RIJWIELEN Hoek Westwal Tel. 100 Postcheque en Girodienst No. 97390 No. 5 was, kon je zwakke zenders dikwijls goed ont vangen. In Indië stond er een, aan de Malabar- kloof. Alle berichten van daar kon je ont vangen en van een code bediende men zich nog niet. Allerlei bestellingen die Radio Hol land moest doorgeven aan Nederlandse fir ma's. En familieberichten ook." De heer Van Westen overdenkt het verleden nog eens. „In maart 1929 leverden wij ons duizendste toestel af. Maar de mooie tijd was toen voorbij. Geleidelijk kreeg de groot-in dustrie de radio in zijn greep." Drie en een half decennium is het geleden. Zeeland bezat toen een eigen radio-leverancier. Produktie „Van der Meer Zonen", Vlis- singen. 103 t/'m 106. Ook dit zijn advertenties uit „Ons Zeeland", jaargang 1927. Tijdsbeeldjes die nauwelijks meer tekst vragen dan de adverteerders er bij plaatsten. Ik beperk mij tot de autobusdienst van de heer J. van Fraassen. Op 6 oktober 1924 reed Van Fraassen met zijn zelfgeschil- derd Fordje voor het eerst van Goes naar Middelburg. Veertien zitplaatsen had dit busje en een ongelimiteerd aantal staanplaatsen. Soms werden er personen vervoerd op de treeplanken aan de achterzijde van de wagen. Het kon een keuring voor autobussen en een reglementering van het vervoer met deze verkeersaanwinst bestonden nog niet. Aan vankelijk was er zelfs geen concessie nodig; dat kwam pas enkele jaren later, een concessie verleend door Gedeputeerde Staten der be treffende provincie. Drie keer daags werd er gereden, op werk dagen wel te verstaan. De tarieven? Twee kwartjes voor een enkele reis Goes- Middelburg, 0,90 voor een retour. Een tien- rittenkaart kostte 4,-. In het voorjaar van 1925 werd de Ford betrokken bij een aanrijding. Het bedrijf be zat geen vervangende wagen. Pas twee weken later kon de dienst worden hervat, met een Chevrolet die achttien zitplaatsen telde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1962 | | pagina 23