No. 1
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
principes vast te stellen die in bijzondere ge
vallen kunnen worden geïnterpreteerd en
waaraan een zekere rechtszekerheid eigen is.
Een snelle en gedegen voorlichting over de
toepassing en het achterwege blijven van toe
passing is evenzeer gewenst.
Recreatie
EEN bezetting van het Veerse Meer met
4000 zeilboten, dit zijn twee boten per
hectare, is zeer bescheiden. De plannen
van de gemeenschappelijke regeling die de om
liggende gemeenten hebben getroffen, zijn
hierop gebaseerd. Het Ministerie van econo
mische zaken heeft zijn financiële steun toe
gezegd bij de aanleg van jachthavens in Veere,
Kamperland en Kortgene. In Wolphaartsdijk
heeft de gemeente een jachthaven aangelegd
ten behoeve van een grote Belgische jachtclub.
De totale aankleding van het Veerse Meer met
bossen, fietspaden enz. wordt geschat op 5
miljoen. Het totale landschapsplan beslaat
4150 ha, waarvan 1925 ha water en 2225 ha
nieuw land. Er is plaats voor kampeerter
reinen, zomerhuiscomplexen, natuurreservaten,
landbouwgronden en recreatieterreinen in de
enge zin.
Het is nog voorbarig om conclusies te trek
ken. De ontwikkeling van het toerisme aan de
Zeeuwse kusten loopt evenwel in snel tempo.
In 1957 werden er 0,9 miljoen overnachtingen
geboekt, in 1960 1,8 miljoen en in 1961 2,2
miljoen 4). Gezien deze groei is een investering
door overheid en particulieren van meer dan
100 miljoen in de komende tien jaar zeker
verantwoord. De voor het Veerse Meer nodige
J 5 miljoen is een micro-bedrag; dat bij 65.000
overnachtingen over tien jaar te bereiken,
reeds rendabel is; in het Deltameer zal een
veelvoud hiervan nodig en verantwoord zijn.
De genoemde 5 miljoen beslaan geringe aan
vullende investeringen op het Drie-eilanden-
plan, dat in totaal 82 miljoen kostte en dat
dus zijn recreatie-rentabiliteit tegen zeer weinig
4) E.T.I. voor Zeeland: „Het toerisme in Zeeland en
zijn economische betekenis", Middelburg 1961.
kosten kan verkrijgen. Zonder deze investe
ringen is die rentabiliteit niet veel meer dan
nihil. In het Veerse Meer en elders in het
Deltameer zijn het echter alle kleine, finan
cieel hiervoor niet berekende gemeenten, die
hiervoor staan. Ook dit is een ervaring waar
bij men zich op het micro-beeld van het Veerse
Meer kan inspireren. De micro-beelden te za-
men vormen straks een nationaal actief, waar
van de Rijksdienst voor het nationale plan
stelt, dat het het sluitstuk wordt van een
watersportgebied van Europese allure, van
Walcheren tot Delfzijl.
Verkeer
HET veer KortgeneWolphaartsdijk
heeft een grote ontwikkeling mee
gemaakt.
Overgezette Voet
auto's gangers
1939 22.600 138.000
1952 63.200 292.000
1959 135.000 600.000
Voor een eiland met nog geen 7000 in
woners is dit imposant. Het verkeer werd
daarbij nog gedrukt door de rem die altijd van
een veer uitgaat. Aardappelen werden bijvoor
beeld voornamelijk door binnenschepen afge
voerd; na het tot stand komen van de dam
werd op de vrachtauto overgeschakeld. De
wintertellingen over de dam bij Kats in
1960/1961 kwamen op een daggemiddelde
van 1230, dat is op jaarbasis 450.000 auto's.
Op tweede Pinksterdag werden er 3450 geteld.
Voor de Oosterscheldebrug, die eind 1964
gereed moet zijn, komt het E.T.I. voor Zee
land tot een verkeer op basis van 1960 van
dagelijks 2300, dat is 3340 in 1965 op grond
van de stelling, dat het verkeer in 1965 45 °/o
boven dat van 1960 zal liggen. De Rijkswater
staat neemt aan, dat er in 1965 2200 per dag
zullen passeren (in 1960 zouden dit er ruim
1500 zijn, wanneer de brug er zou liggen).
Voor alle verkeer van en naar het Deltagebied
dat via de brug zal rijden, is de laatste schat
ting wel zeer laag. De rijksweg van Vlissingen
23