ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 1 naar Bergen op Zoom verwerkte in 1960 mini maal 4000 auto's per dag en haalde maximaal zeker 7000. Overigens voorspellen de Rijks waterstaat en het E.T.I. na 1965 hetzelfde procentuele ontwikkelingstempo. De vaste verbindingen van en naar Noord- Beveland leveren een voorproef van hetgeen dit voormalige eiland als toekomstige verkeers- rotonde te wachten staat. De industrialisatie in de ontwikkelingskern Goes, in de Sloehaven en Zeeuwsch-Vlaanderen en het toerisme zijn de belangrijkste hefbomen voor het verkeer, dat omgekeerd grote diensten zal bewijzen om de ontwikkeling op zijn beurt te stimuleren. Een aanvullende investering van 71 miljoen voor de Oosterscheldebrug, die bovendien door tolgelden van particulieren zal worden op gebracht, is door zijn ontsluitingswaarde ge ring. Het Deltaplan komt op 2,5 miljard. Maatschappelijke ontsluiting OMSTREEKS 1900 werden paarden en hoornvee van Kortgene naar Wol- phaartsdijk nog overgesleept of zwem mende overgebracht. De veerboten waren open roei- of zeilvaartuigen, waarin men aan weer en wind was blootgesteld. In 1939 werden dagelijks 30 auto's heen en 30 terug overgezet en 190 mensen vice versa. Na de oorlog was er pas sprake van een snelle ontsluiting, welke na de aanleg van de dammen en vooral na het gereed komen van de Oosterscheldebrug revo lutionair zal zijn. Maar de Noordbevelander is maatschappelijk gezien altijd zeer progres sief geweest. Juist door de rampen van 1530 en 1532 is zijn grond vruchtbaar en goed ver kaveld geworden. De agrarische bedrijfsvoe ring staat aan de spits van de hele provincie. Men behoeft zich over de ontsluiting geen zorgen te maken, maar of Noord-Beveland meer dan doortochtgebied zal worden is niet te voorspellen. Ook dit is een micro-prognose die als macrobeeld voor het gehele noordelijke eilandengebied mag gelden. In ieder geval is er meer economisch perspectief dan ooit. Wan neer er grootse plannen zijn zoals voor Voorne of bescheidener projecten zoals voor de ont wikkelingskern Zierikzee of ook projecten voor de recreatieve ontwikkeling, dan hebben zij alle kans op succes. En dan zal de con clusie zijn zoals achteraf bij de Zuiderzee werken dat het grootste actief van de Delta werken, klein of groot, het winnen van ruimte is voor ons dichtbevolkte land. Naschrift Op de pagina's 21 en 22 treft de lezer een passage aan over de treurige oestertragedïe. Dit is niet het eerste treurspel. In de Veerse dam is indertijd geen sluis gekomen voor de garnalenvissers van Veere. Evenmin is er veel terecht gekomen van de befaamde leuze „werk met werk verrichten". Dan is er nog het hiervoor beschreven slepende feuilleton van de uitblijvende en herhaaldelijk „nog dit zittingsjaar verwachte" bijdragewet. Het ac cent in het verhaal had gemakkelijk wat bit terder kunnen zijn, maar zo iets is niet ver standig tegenover mensen die men zo vaak nodig heeft. Hoe kleiner de kring hoe eerder men om waarheid of onwaarheid de vriend schap opzegt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 24