3 No. 1 ZEEUWS TIJDSCHRIFT 1953 als breuk HET jaar 1953 is wel als een breuk te beschouwen, al is er natuurlijk voordien ook sprake van vernieuwingen. De landbouw bijvoorbeeld loopt in het zuidwesten al meer dan een eeuw voorop. De herverkaveling op Walcheren die is geboren uit de oorlogs- nood, is na 1953 voortgezet op Schouwen-Duiveland, Tholen, Zuid-Beveland en in West Zeeuwsch-Vlaanderen. In de vorm van ruilverkavelingen gaat zij verder, vooral in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en op Noord-Beveland. Bijna 73.000 ha is of wordt op de schop ge nomen, meer dan 60 procent van het Zeeuwse areaal, waarmee een bedrag is gemoeid dat ver boven 300 miljoen komt. Streekverbeteringscommissies hebben zich ingespannen de mentale ontwikkeling hierop af te stemmen. Mechanisatie, rationalisatie, de bouw van aard appelbewaarplaatsen en graansilo's hebben de bedrijfsvoering een ander aanzien gegeven. Het zal niet lang meer duren of het aantal onrendabele percelen, wat de openbare nutsvoor zieningen betreft, zal te verwaarlozen zijn. In 1937 hadden er 7.000 nog geen aansluiting op het elektriciteitsnet. De fruitteelt heeft zich hersteld van de ramp, maar is sterk gemo derniseerd en verwetenschappelijkt. De 5.400 ha pit- en steenvruchten en 900 ha klein fruit staan aan de top van de rentabiliteit in Nederland. De veilingen hebben de laatste jaren voor tientallen miljoenen geïnvesteerd. De glascultuur is sterk in opkomst. Eén van de grootste bestuurlijke prestaties is de inrichting van alomvattende waterschappen op Schouwen-Duive land, Tholen en Zuid-Beveland, waarmee vele dijkgraven doelbewust een eind hebben ge maakt aan hun miniatuur koninkrijkjes. De vele pittoreske landbouwhaventjes worden ge concentreerd, daar waar de afsluitingen tot een vast waterpeil leiden. Kortgene en Wissen- kerke op Noord-Beveland hebben coasterhavens gekregen. Het toerisme heeft de grootste ontwikkeling doorgemaakt. Het aantal overnachtingen dat in 1957 830.000 bedroeg lag in 1962 dicht bij de 2 miljoen. In de Braakman en het Veerse Meer worden watersportcentra ingericht, waarvoor veel buitenlandse belangstelling bestaat. Veere, Kortgene en Wolphaartsdijk zijn al bekende klanken. Het rijk droeg enige miljoenen bij in de financiering van recreatieplannen, in Vrouwenpolder zal een groot Eurotel gebouwd worden en de Exploitatie Mij Scheveningen is op Walcheren neergestreken. In West Zeeuwsch- Vlaanderen werken de recreatiegemeenten publiekrechtelijk samen. In de vier ontwikkelingskernen, Terneuzen, Goes, Zierikzee en Sint Maartensdijk, is de industrialisatie ingezet in een tempo dat voor Zeeland vijf maal zo hoog ligt als enige jaren geleden. In de Sloehaven hebben Vlissingen en Middelburg een belangrijke troef, even als de gemeenten langs het kanaal Terneuzen-Gent ze daar hebben, nu dit van 10.000 tot 50.000 ton capaciteit wordt vergroot. Ook in deze plannen draagt het rijk met enige tien tallen miljoenen bij. De vlasindustrie, teken van de oude structuur, is overigens sterk in verval. Met de enorme uitbreiding van de Westerschelde-veren is het verkeer navenant gestegen. In 1947 werden er 220.000 auto's overgezet, in 1962 meer dan een miljoen. De bouw van de brug over de Oosterschelde, die in 1965 gereed is, sluit aan op de Haringvlietbrug. Ver- keerseconomisch anticiperen beiden op het eigenlijke Deltaplan. Gelukkig ook achteraf is de tram na 1953 op Schouwen-Duiveland verdwenen. Goeree-Overflakkee maakt zich op voor de aansluiting bij het vasteland met grote gevolgen voor industrie, pendel, toerisme en tuinbouw. Rond de Drie-provinciëndam werken de gemeenten aan één structuurplan. In westelijk Noord-Brabant dat de economische stagnatie deelt met het gehele zuidwesten zijn projecten ontvouwd voor zeehavens aan Kreekrak en Hollands Diep, die het grote geboorte overschot moeten binden. De visserij is met gemeentelijke steun aan een vernieuwing van de vloot bezig en Breskens

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 3