ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 2 overgestelde, verkoop beneden kostprijs, komt hier en door wel voor. Een buitenstaander ziet vaak maar twee bedragen in het kader van de gemeentelijke grondpolitiek: de kosten van AANKOOP en het bedrag van de VERKOOP. Men vergeet dan, dat de kosten van verwerving maar een fractie van de totale grondkosten uit maken. In de jaren 1957, 1958 en 1959 waren de grondprijzen in een aantal ge meenten als volgt samengesteld: verwervingskosten 15,05% kosten van grondwerken 28,39 kosten van straataanleg 25,87 kosten van riolering 12,73% kosten van groenvoorziening 2,53 omslagkosten 15,43% totaal 100 De jaren 1960, 1961 en 1962 geven on getwijfeld een heel ander beeld, waarbij de kosten van verwerving met 15 niet zijn „betaald". In een mij bekend geval kwamen de verwervingskosten in een be paald uitbreidingsplan (aankoopkosten en pachtersvergoedingen) in totaal op ruim 9,per ca! Het spreekt wel vanzelf, dat de taxatie van gronden bij dit alles een zeer belang rijke rol speelt. Bij de overheid bestaat veel al de praktijk, dat gronden, die voor aan koop in aanmerking komen, worden ge schat door de centrale commissie voor de onteigeningsvergoedingen te Rotterdam, welke commissie taxeert op basis van de onteigeningswet. Nu bestaat bij het pu bliek niet zelden de indruk, dat deze com missie een commissie VAN de gemeenten is. Niets is minder waar: de commissie krijgt alleen de opdracht van de gemeenten, maar verricht haar werk volkomen onafhankelijk van de opdrachtgevers 2). In sommige gevallen werkt men ook nog wel met commissies ad hoc of met taxatie bureaus van landbouworganisaties. Maar hoe men het ook doet, het blijft altijd een moeilijke zaak. Het schatten van gronden en bijkomende schade-factoren is en blijft een kwestie van FEITELIJKE AARD, waar voor het wel erg moeilijk is algemene nor men te vinden. Voor dat probleem komt ook de rechter te staan, wanneer hij indien niet langs minnelijke weg overeenstemming kan worden bereikt geroepen wordt de onteigening uit te spreken en het bedrag van de schadeloosstelling te bepalen. Het moet al een opgaaf zijn het bedrag van de schade op een bepaald moment vast te stellen; hoeveel moeilijker wordt het, wan neer ook toekomstige schade moet worden begroot. Niemand neemt het de rechter kwalijk, wanneer hij in dergelijke gevallen rekening houdt met een rapport van des kundigen. Maar als het bestuur dat doet is Leiden in last! Geconstateerd mag worden, dat de land bouworganisaties op dit terrein de laatste jaren diligent zijn. Dit feit mag met voldoe ning worden geconstateerd, omdat in vele gevallen door een zeker samenspel een aanvaardbare oplossing kan worden ge vonden. Moeilijker wordt het begrip op te brengen voor de activiteiten van het Land bouwschap, voor zover die betrekking heb ben op de behartiging van INDIVIDUELE gevallen, omdat immers op deze manier de landbouworganisaties in feite worden uit gehold. Om de bestaande verhouding tussen ge meentebesturen en grondeigenaren en -gebruikers in het kader van de aankoop en taxatie van landbouwgronden te verbete ren, zou misschien kunnen worden over wogen de bestaande bureaus voor grond en pachtzaken van de diverse landbouw organisaties samen te smelten. Daardoor zou dan één centraal orgaan kunnen wor den gevormd, waarin ook één of meer plaatsen beschikbaar zouden kunnen wor den gesteld voor deskundigen, die voor de gemeenten (en misschien ook wel voor de provincie) representatief kunnen worden ge noemd. 56

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 24