Bescherming voor de gemeenten No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT 1779 begaf hij zich, zoals hij dat zelf uitdruk te, „om wat gezondheid te halen" naar zijn landgoed Grogol, waar evenwel zijn lichame lijke toestand eerder verergerde dan beter werd. Zo gauw hij daartoe in staat was liet hij zich overbrengen naar zijn woning aan het Molenvliet te Batavia (in later jaren ge restaureerd en in gebruik bij het Landsarchief). Daar kwam langzaam aan het einde op 1 september 1780. Een geschiedschrijver besluit met het vol gend lofdicht: Zie hier de Klerk geschetst naar 't leven Hy deed als zeeman het trotse Atchin beven Als staatsman was hy kloek en schrander van beleyd Javaan en Bandanees, die eerden hem om stryd Gansch India zal ook 's Mans juist bestier steeds eeren Zo lang de Maatschappy in 't Oosten blyft regeeren. De Leidse professor Polak heeft onlangs voor het Landelijk Contactorgaan van ge meentesecretarissen gesproken over „Be scherming tegen de gemeenten". Naar zijn mening zou het instituut van „ombudsman" (zoals de Scandinavische landen dat al kennen), in dit opzicht goed kunnen werken. Het is misschien goed ook nogeens de aandacht te vragen voor be scherming vóór de gemeenten. De in 1946 ingestelde commissie-de Mon- chy toch kreeg o.m. tot taak na te gaan, of er behoefte bestaat aan een ver hoogde rechtsbescherming van de publiek rechtelijke lichamen tegen inmenging van hoger gezag in de autonome taak van die lichamen. Het in 1950 verschenen rapport van de commissie, dat in hoofdzaak be trekking had op een aanvullende regeling van het administratieve beroep, constateer de bepaalde leemten, waarin de wetgever tot dusver niet heeft voorzien. Wanneer we spreken over meer rechts bescherming van de gemeenten, dan moet in dit verband speciaal worden gedacht aan de financieel-economische sector. In het kader van de algemene financiële verhou ding tussen rijk en gemeenten is er de laat ste tijd heel wat verbeterd. De nieuwe wet van 1960 voorbereid door de z.g. com missie-Oud heeft de uitkeringen, waarop de gemeenten recht hebben, zo goed mo gelijk geobjectiveerd. Veel subjectief inzicht van hoger gezag komt echter nog om de hoek kijken bij het verlenen van faciliteiten en subsidies, die de gemeenten voor aller lei specifieke doeleinden kunnen krijgen. Hierbij valt te denken aan de industriële ontwikkeling (het regionale industrialisatie beleid), maatschappelijk en cultureel werk, D.A.C.W.-objecten en allerhande recreatie projecten. Om nu maar heel concreet te worden: de aanwijzing van z.g. kerngemeenten in het kader van de regionale industrialisatie, welke aanwijzing voor de gemeenten aller lei financiële faciliteiten en toewijzing van woningen tot gevolg heeft, berust op een ministeriële beschikking, die geen wettelijke basis heeft. Men kan hier dus willekeurig en discriminerend tewerk gaan, zonder daarbij door iemand op de vingers te wor den getikt. Theoretisch is er de controle van Rond griffie en secretarie door Mr. L. A. v. Splunder 89

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 25