ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 is, en tegelijk niet is. Dit uit gangspunt van de communis tische filosofen is in onze ogen ongerijmd. De leer van het historisch materialisme heeft in de loop van de tijd belangrijke wijzi gingen ondergaan. Voor de orthodoxe communistische historici moet de geschiedenis beschouwd worden als een collectief proces, uitsluitend bepaald door economische factoren. Tot 1934 heeft deze leer het gehele geschiedenis- onderricht in Rusland be heerst. Sinds dit jaar echter had den er op dit punt belangrijke veranderingen plaats: Plotse ling is er in de geschiedenis boeken weer plaats voor de levensbeschrijvingen en por tretten van grote Tsaren en beroemde generaals, die heb ben bijgedragen tot de schep ping van het „Russische Va derland". (N.B. Volgens de zuivere Marxistische leer had de arbeider geen vaderland). Tekenend is in dit verband, dat de orthodoxe historicus Pokrowsky, die pas twee jaar daarvoor in 1932, met een staatsbegrafenis was geëerd, in 1934 als Trotzkist werd ge doodverfd. Andere geschied kundigen, die zich niet snel genoeg weten aan te passen, verdwijnen met spoed van het toneel. Hun meer burgerlijke collega's worden onder aan voering van Zhdanow de wegbereiders van het herle vend nationalisme. Tot 1934 golden de aanvoer ders der Kaukasiërs en Azia tische volken, die zich tegen de Tsarenheerschappij hadden verzet, als vrijheidshelden. Na 1934 waren het plotseling agenten van Turks of Engels imperialisme. De onderwer ping door de Tsaren was voor deze volken het „kleinst mo gelijke kwaad", daar ze an ders toch door Chinezen of Engelsen onder de voet zou den zijn gelopen. Na 1951 ging men nog verder: het was een zege voor deze volken, dat ze onder het Tsarenbewind wa ren gekomen. Want dit had hen in aanraking gebracht met het hoogst-ontwikkelde cultuurvolk van die tijd. Dat de Russen zichzelf be schouwen als superieur aan alle andere volken, niet al leen sinds de revolutie van 1917, maar ook daarvóór, hangt samen met de Marxis tische leer, dat het Commu nisme het eindstadium bete kent in de maatschappelijke evolutie, dat het eerst bereikt zou worden door de meest vergevorderde, geïndustriali seerde staat. Aangezien Rus land in 1917 communistisch werd, moet het reeds op dat ogenblik superieur zijn ge weest aan alle andere staten. Op ander gebied leidde het axioma: Communisme eind stadium tot een afwijking van de principes van het histo risch materialisme. Immers indien de maat schappelijke evolutie uitslui tend wordt beïnvloed door economische factoren, zullen deze blijven doorwerken, ook na het bereiken van het com munistische stadium, en zal ook dit na verloop van tijd gedwongen worden het veld te ruimen voor weer een an dere maatschappelijke orde ning. Met het oog hierop ver kondigde Stalin in 1950, in af wijking van het historisch materialisme, dat kunst, we tenschap, filosofie, kortom de bovenbouw, een terugwer kende kracht kan hebben op de onderbouw. De bovenbouw wordt nl. voorgesteld als „weerspiegeling" van de on derbouw, terwijl hij tevens invloed op de onderbouw uit oefent. Wanneer alle produktie- middelen in handen van de gemeenschap zijn, echter de beloning van de arbeid van het individu wordt vastge steld naar prestatie, spreekt men van een socialistische maatschappij Onder het Communisme daarentegen, geschiedt de be loning naar behoefte. Dit kan pas gebeuren als de industrie zich dusdanig heeft ontwik keld, dat er een overvloed aan consumptiemiddelen wordt geproduceerd. Men neemt in Rusland aan, dat dit omstreeks 1980 het geval zal zijn. In China meende men een methode te hebben gevonden, die de weg naar het commu nisme belangrijk zou kunnen bekorten: nl. de instelling van de zogenaamde volkscommu nes, grote groepen van men sen, die collectief leven en produceren. De Russen moesten hier wel tegen ageren. Immers in de eerste plaats zou deze be spoediging van de komst van de communistische heilstaat in strijd zijn met de leer van het Marxisme, want het so cialistische stadium zou dan overgeslagen worden; en ten tweede zouden de Sowjetlei- ders, bij een eventueel wel slagen van dit Chinese plan in de ogen van het Russische volk hebben gefaald. Hoewel het experiment in China op een mislukking is uitgelopen, en de volkscom munes enige tijd geleden weer zijn opgeheven, moet toch een der oorzaken van het huidige geschil tussen Rus land en China gezocht wor den in dit verschil van inter pretatie van de communis tische ideologie. De Studiekringen In verschillende delen van Zeeland zijn thans studiekrin gen gevormd of in oprichting: Schouwen-Duiveland Te beginnen op 5 november a.s. zal de studiekring wijsbe geerte maandelijks op een dinsdagavond een bijeen komst houden ten huize van Ir. A. M. de Graauw, Schuur- beque Boeijestraat 6 te Zie- rikzee. Op de eerste vergadering heeft dr. Van de Voor en, lei der van de wijsgerige studie kring te Middelburg, een in leiding gehouden en tevens 158

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 30