BLOKNOOT
NOORD EN ZUID
Een televisiekijker uit Zemst (België) vomeert buiten
verantwoordelijkheid van de redactie in Het Laat
ste Nieuws van 27-1-'63 zijn opinie over de Vlaamse
film over het expressionisme (die wij voortreffelijk
vonden). Het begon om 21.10 uur. „Ik zag de film
in mijn stamcafé. Enkele kinderen die naar het
vorige programma „Bonanza" gekeken hadden, wa
ren nog in het café samen met hun ouders. De
vertoning was schandalig. De kijkers waren ver
plicht ofwel hef café te verlaten ofwel de cafébaas
te vragen het toestel omwille van de aanwezigheid
van kinderen uit te schakelen. In cinema's kan men
dergelijke films verbieden voor de kinderen, maar
nu begint de televisie er ook al mee." Was hef
daarom dat Richard Minne Zeeuwsch-Vlaanderen
zo typisch Noord-Nederlands vond?
OOST EN WEST (I)
Burgemeester A. L. S. Lockefeer van Hulst, oud-
gedeputeerde-vlootvoogd en procureur van de
Zeeuwse visserij, heeft wederom de klok geluid
voor een vaste oeververbinding in het oosten, nabij
Antwerpen. Op zijn vraag of hij misschien ook een
eigen mening mag hebben, al druist die in tegen
het conformisme, antwoorden wij volmondig ja.
Er zijn er echter die daar lekker kwaad om worden.
Oost is oost en west is west!
OOST EN WEST (2)
Het probleem van Oost- en West-Souburg is erger.
Daar ligt naar het woord van zijn burgemeester het
Berlijn van Walcheren, waar we straks met Kerst
en Paaspasjes naar het overdekte zwembad tijgen
en zonodig via de luchtbrug naar het oude vlieg
veld een noodingang krijgen. Files auto's bij check
point Romeny.
FAUX PAS DE DEUX
Tijdens de eerste Zeeuwse eucumenische contact
dag werd een ba/let opgevoerd. Ds. A. Sieders,
hervormd predikant uit Biezelinge, voerde de pen
over dit gebeuren in een ingezonden stuk in de
P.Z.C. Hij acht „hef optredenweinig tactisch
juist in een provincie als Zeeland, waar de
dans door zeer velen nog onmiddellijk wordt ge
associeerd met drinken, ontucht en messensfeken".
Gevraagd voor het Zeeuws Tijdschrift: een net en
betrouwbaar medewerker voor ballet, als deze
kwalificaties tenminste geen contradictio inhouden.
ZEEUW, DEBET EN CREDIT
Vijf mensen hebben in een speciale bijdrage van
de Provinciale Zeeuwse Courant bij hun afscheid
de Zeeuw op afstand bezien, dr. C. de Galan van
het E.T.I., kapitein W. D. Lanting van de rijks
politie, ds. F. N. M. Nijsen, ir. T. Michielsen, direc
teur van de P.Z.EM, en mr. L. G. Wolf, inspecteur
van het lager onderwijs. De balans bevat onver-
brekelijk met elkaar verbonden debet- en credit-
posten.
Weinig zelfvertrouwen, gebrek aan initiatief, be
halve in de landbouw en daar weer niet in de
culturele sector. Achterdochtig, niet open, materia
listisch, maar vriendelijk, betrouwbaar, gastvrij en
met ingeboren beschaving. Te individualistisch, te
veel schotjesgeest, maar meelevend en solidair.
Laag tempo edoch vlijtig, plichtsgetrouw en ge
degen. Weinig doorleefde tradities, bang te kwet
sen, te duldzaam, dan plooibaar en nuchter. De
paedagoog zegt: nog zeggenschap over de kin
deren.
Wie weet wat links of rechts hoort te staan (boek
houdkundig dan altijd; laat daarover geen mis
verstand bestaan)? Geef U zelf eens punten voor
deze drieëntwintig eigenschappen. Maar verander
vooral niet, want met al die dammen, industrie en
recreatie bent U misschien wel de gemiddelde
Zeeuw van morgen.
INGEZONDEN STUKWERK
Land en volk zijn in dit nog prille jaar in opschud
ding gebracht door het televisieprogramma „Zo
is het toevallig en door de kwestie-Prinses
Irene. Het aantal ingezonden stukken liep in de
duizenden. In Zeeland werd op het programma
nauwelijks publiekelijk gereageerd. De prinsesse-
lijke affaire daarentegen deed tallozen naar de
pen grijpen. Dit is eens een keer niet toevallig.
Ten slotte waren de reacties op de uitzending over
wegend meer politiek dan godsdienstig van aard
en daarvoor is de Zeeuw politiek te stabiel of te
indifferent. De houding in de vraag Protestant of
Rooms-Katholiek op de troon is evenwel een per
soonlijke projectie van ons geschiedenislesje en
dat wordt nogal uiteenlopend gedoceerd: „haec
libertatis ergo" of „haes religionis ergo". Vg.
26