1887: De Stoomtram Mij BreskensMaldeghem Op 9 mei 1887 opende de SBM haar lijnen Bres kensSchoondijkeOostburgDraaibrugEede Maldegem en DraaibrugSluis. Het doel was twee ledig, namelijk het scheppen van betere verbin dingen in West-Zeeuwsch-Vlaanderen en het maken van een aansluiting via het veer VlissingenBres kens tussen het Nederlandse spoorwegnet te Vlissingen en het Belgische te Maldegem. Daar naast ontstond door de opening op 1 mei 1890 van de lijn SluisSt. Anna ter Muiden grens via Westkapelle aansluiting op het Belgische tram- wegnet, waardoor zelfs doorgaand verkeer mo gelijk werd. De lijn van Sluis naar de grens, hoe wel eigendom van de SBM werd dan ook van het begin af door een Belgische maatschappij geëx ploiteerd en in 1934 in aansluiting op de Belgische lijn geëlektrificeerd; op 7 oktober 1951 werd zij als laatste tramlijn in Zeeuwsch-Vlaanderen opge heven. Hoewel de SBM zich over het algemeen voorspoe dig ontwikkelde reeds aanstonds propageerde men de mogelijkheid om via Vlissingen en Breskens de Belgische badplaatsen te bereiken duurde het ruim 25 jaar, voordat tot uitbreiding van het net werd overgegaan. Op 23 september 1912 werd namelijk de lijn OostburgZuidzandeCadzand (dorp) geopend. In de jaren 1925 tot en met 1927 kwamen de lijn BreskensGroedeNieuwvliet Cadzand (dorp)RetranchementSluis en de zij lijn Cadzand(dorp)Cadzand (haven) tot stand. Daarna volgde in 1929 de geëlektrificeerde lijn Re tranchement (dorp)Retranchement (grens) die in aansluiting op de lijn naar Knokke weer door een Belgische maatschappij werd geëxploiteerd. Deze lijn bood in vergelijking met die over SluisWest kapelle een kortere verbinding tussen Breskens en de Belgische kust. De elektrificatie van de lijn BreskensRetranche ment, hoewel zelfs nog na de tweede wereldoorlog ter sprake gebracht, is nooit tot stand gekomen. Toch zou hierdoor een doorgaande elektrische tramlijn van Breskens tot de Franse grens zijn ont staan. Vermeldenswaard is, dat reeds in 1909, dus geruime tijd voor het ontstaan van de lijn Breskens CadzandSluis, een zekere heer Huyghebaert trachtte te komen tot de aanleg van een elektrische tramweg KnokkeBreskens. Zoals overal elders in den lande kon de SBM stoomtram het op de duur niet bolwerken tegen de autobus. In de tweede wereldoorlog was er nog een korte opleving, daarna ging het snel berg afwaarts. De dienst over de internationale lijn via Retranchement werd na mei 1940 niet meer hervat. De lijn RetranchementSluis kon door de vernie ling van een brug niet meer worden geëxploiteerd. Op 1 augustus 1948 werd het personenvervoer ge staakt; het goederenvervoer werd nog enige tijd gehandhaafd, maar in 1950 werden de lijnen op gebroken, alleen de elektrische lijn van Sluis naar de grens bleef, zoals gezegd, tot 1951 gehand haafd. 82

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 6