1887: De Stoomtram Mij BreskensMaldeghem
Op 9 mei 1887 opende de SBM haar lijnen Bres
kensSchoondijkeOostburgDraaibrugEede
Maldegem en DraaibrugSluis. Het doel was twee
ledig, namelijk het scheppen van betere verbin
dingen in West-Zeeuwsch-Vlaanderen en het maken
van een aansluiting via het veer VlissingenBres
kens tussen het Nederlandse spoorwegnet te
Vlissingen en het Belgische te Maldegem. Daar
naast ontstond door de opening op 1 mei 1890
van de lijn SluisSt. Anna ter Muiden grens via
Westkapelle aansluiting op het Belgische tram-
wegnet, waardoor zelfs doorgaand verkeer mo
gelijk werd. De lijn van Sluis naar de grens, hoe
wel eigendom van de SBM werd dan ook van het
begin af door een Belgische maatschappij geëx
ploiteerd en in 1934 in aansluiting op de Belgische
lijn geëlektrificeerd; op 7 oktober 1951 werd zij
als laatste tramlijn in Zeeuwsch-Vlaanderen opge
heven.
Hoewel de SBM zich over het algemeen voorspoe
dig ontwikkelde reeds aanstonds propageerde
men de mogelijkheid om via Vlissingen en Breskens
de Belgische badplaatsen te bereiken duurde
het ruim 25 jaar, voordat tot uitbreiding van het
net werd overgegaan. Op 23 september 1912 werd
namelijk de lijn OostburgZuidzandeCadzand
(dorp) geopend. In de jaren 1925 tot en met 1927
kwamen de lijn BreskensGroedeNieuwvliet
Cadzand (dorp)RetranchementSluis en de zij
lijn Cadzand(dorp)Cadzand (haven) tot stand.
Daarna volgde in 1929 de geëlektrificeerde lijn Re
tranchement (dorp)Retranchement (grens) die in
aansluiting op de lijn naar Knokke weer door een
Belgische maatschappij werd geëxploiteerd. Deze
lijn bood in vergelijking met die over SluisWest
kapelle een kortere verbinding tussen Breskens en
de Belgische kust.
De elektrificatie van de lijn BreskensRetranche
ment, hoewel zelfs nog na de tweede wereldoorlog
ter sprake gebracht, is nooit tot stand gekomen.
Toch zou hierdoor een doorgaande elektrische
tramlijn van Breskens tot de Franse grens zijn ont
staan. Vermeldenswaard is, dat reeds in 1909, dus
geruime tijd voor het ontstaan van de lijn Breskens
CadzandSluis, een zekere heer Huyghebaert
trachtte te komen tot de aanleg van een elektrische
tramweg KnokkeBreskens.
Zoals overal elders in den lande kon de SBM
stoomtram het op de duur niet bolwerken tegen
de autobus. In de tweede wereldoorlog was er nog
een korte opleving, daarna ging het snel berg
afwaarts. De dienst over de internationale lijn via
Retranchement werd na mei 1940 niet meer hervat.
De lijn RetranchementSluis kon door de vernie
ling van een brug niet meer worden geëxploiteerd.
Op 1 augustus 1948 werd het personenvervoer ge
staakt; het goederenvervoer werd nog enige tijd
gehandhaafd, maar in 1950 werden de lijnen op
gebroken, alleen de elektrische lijn van Sluis naar
de grens bleef, zoals gezegd, tot 1951 gehand
haafd.
82