Vlaamsche Tramweg Maatschappij", waarin de IJzSM en de SHW werden opgenomen, zij het dan ook, dat laatstgenoemde maatschappij tot en met 31 december 1944 zelfstandig bleef. In een vrij vlot tempo ontstonden de lijnen IJzen- dijke (aansluiting op de IJzSM)PhilippineSas van Gent (1914); Sas van GentWestdorpeDrie- schouwenRoodesluisgrensMoerbeke (1915: het Belgisch gedeelte was eigendom van de Bel gische Maatschappij van Buurtspoorwegen, maar werd door de ZVTM geëxploiteerd); Sas van GentZelzate (1915); TerneuzenZaamslag Kloosterzande (aansluiting op SHW) en Zaamslag Drieschouwen (1916); HoofdplaatPyramide en PhilippineTerneuzen (1918). In 1926 werden de uitsluitend voor goederenverkeer bestemde lijnen ZaamslagKampersehoek en IJzendijkeStroop uit in gebruik genomen, in de jaren 1927'28 volg de de lijn HoofdplaatBreskens, terwijl in 1940, in verband met de verlegging van de veerdienst de lijn KloosterzandePerkpolderhaven in gebruik werd genomen, die echter het eigendom was van de Staat der Nederlanden. Het verhaal wordt eentonig. Ook hier kon men het op den duur tegen de bus niet bolwerken, on danks het feit dat in 1936 vijf rijtuigen tot motor wagens werden verbouwd. Het laatst verdween de personendienst op de lijn BreskensPyramide en wel in 1949. Ten behoeve van het goederenvervoer bleven de lijnen nog ongeveer een jaar liggen, daarna werden ze opgebroken. Merkwaardig is, dat de motorwagens in Zeeland bleven. Ze werden door de RTM overgenomen, en na modernisering en wijziging van de spoorbreedte van 1000 in 1067 mm o.a. ingezet op de lijn Burgh Zijpe, waar ze tot 1953 het personenvervoer ver zorgden. 1927: De Spoorweg Maatschappij Zuid-Beveland Was men bij de aanleg van veel tramlijnen en thousiast, bij die van de lijn op Zuid-Beveland was men het beslist niet. Want toen de loop van de aan te leggen lijn werd bekendgemaakt werden er, terecht, bezwaren tegen ingebracht. Het grootste bezwaar was wel dat de lijn ver van de te verbin den dorpen kwam te liggen. De lijn kwam er, maar gezien het feit dat er tot twee maal toe een zand- trein is ontspoord werd de opmerking over op zettelijke tegenwerking meermalen gehoord. Op 18 mei 1927 werd de lijn officieel geopend en met de normale dienst werd de daarop volgende dag aangevangen. In de oorlog werd op last van de Duitse bezetters, die rails nodig hadden voor de operaties in Rusland en voor het maken van bunkers in het Westen, een aantal secundaire lijnen opgeheven. De lijnen GoesWolphaartsdijkse veer en GoesWemeldinge vielen in 1942 onder deze maatregel en werden opgebroken. Na de oorlog vond tot 4 mei 1947 in de Zak van Zuid-Beveland nog personenvervoer plaats. Nu ziet men er nog goederen„trams", die dan bestaan uit meer of minder forse diesellocomotieven van de Nederlandse Spoorwegen met daarachter een aan tal goederenwagens. 1928: De tram over de Eendracht naar Tholen in 1891 werd te Rotterdam een concessieaanvraag ingediend die de tramlijn van de RTM op Schouwen en Duiveland tot resultaat heeft gehad. Tegelijker tijd echter werd door een meneer Van Dixhoorn een aanvraag ingediend om de bestaande lijn van de tramwegmaatschappij AntwerpenBergen op Zoom Tholen (ABT) die haar eindpunt aan het Tholense veer had, via een brug over de Eendracht tot Stavenisse door te trekken (en via een veer weer aansluiting op Zierikzee te geven!). Als de geschie denis een andere loop had gehad en het plan van Van Dixhoorn was doorgegaan, dan zou Tholen reeds omstreeks 1900 een brugverbinding over de Eendracht hebben gehad. Jammer genoeg, voor Tholen althans, heeft het niet zo mogen zijn en het wachten duurde tot 1928. Op woensdag de 10e oktober werd de brug door Jhr. van Teylingen, Kamerheer van H.M. Koningin Wilhelmina, geopend en de eerste tram reed over de brug de stad Tholen in. De verdere verbinding op het eiland werd door een busdienst onderhou den. 46 jaar lang had de tram vóór de Eendracht gestopt, slechts 6 jaar kwam zij in Tholen, want door de reorganisatie van de tramwegbedrijven in Noord-Brabant werd het personenvervoer reeds op 15 oktober 1934 gestaakt en op 1 juli 1935 ging de ABT over in de BBA. P.S. De schrijvers betuigen hun dank aan prof. dr. H. J. A. Duparc, die hun belangrijke hulp ver schafte. NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen. Secr. G. J. de Swart, Jan Steen laan 13, Heemstede) 85

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 9