gesignaleerd door de mannen van het marktschip van Antwerpen. De gezagvoerder deelde dit te Vlissingen mee, zodat de Spanjaarden maatregelen konden tref fen. Een aantal calvinisten op Walcheren was ook op de hoogte van de komst van Haak. Iemand opende des nachts de boom bij Rammekens. Leyn Jolyt, een be rucht beeldenstormer, heeft de manschappen van leef tocht voorzien. Deze waande zich zo zeker van Haaks overwinning, dat hij met een aantal mannen tegen de wacht van Middelburg optrad en met een pistool in de hand de nieuwe baljuw ,,Leve de geuzen!" liet roepen. Toen Haaks aanval op 7 maart mislukte, is hij terugge varen naar de omgeving van Antwerpen, waar hij zich bij de troepen te Oosterweel voegde en een week later verslagen werd. Hier sneuvelde o.a. Jan van Toulouse. Haak werd gedagvaard om 6 oktober voor de vier schaar te Middelburg te verschijnen. Uiteraard liet hij verstek gaan. Hij werd voor eeuwig verbannen en zijn goederen verbeurd verklaard. Zijn minderjarige kinderen, voor wie ,,haerluyden Moederlycke goeden gereserveert" werden, kregen voogden toegewezen. Geestelijken De eerstbekende geestelijke, die zijn kerk afvallig ge worden is, is heer Adriaan Cordatus, priester en ka nunnik van St. Pieter te Middelburg, die als navolger van Luther reeds in 1527 gevangen genomen en met heer Frans van Iperen via Rammekens naar Vilvoorde bij Brussel is overgebracht. De deurwaarder had heel wat moeite een inventaris van Cordatus' goederen samen te stellen, want hij had ze bij verscheidene ken nissen verstopt. Het was een in zijn tijd beroemd man, die meerdere boeken geschreven heeft. Bernard Donders, pastoor te Biggekerke, hield in 1566 een calvinistische preek voor zijn parochianen, moest hiervoor bij bisschop De Castro komen en zag zich zijn preekbevoegdheid ontnomen. Desondanks preekte hij nog zo af en toe o.a. op palmzondag 1567 tijdens de kerkdienst op het kerkhof. Daarna werd hij ge dwongen het dorp te verlaten. Nicolaas Jansz. en Anthony Willems, geestelijken van de abdij te Middelburg, zijn calvinist geworden. Laatst genoemde heeft bovendien meegeholpen aan het uit rusten van de schepen van Pieter Haak. Christoffel de monnik en twee andere afvallige geeste lijken huurden een gedeelte van de woning van een schoenmaker te Koudekerke en preekten daar. Jan van Miggrode, kanunnik, pastoor te Veere, preekte daar en moest naar Engeland vluchten. Na de invoe ring van de hervorming teruggekeerd, werd hij de eerste predikant van Veere. Hij was o.m. lid van de eerste particuliere synode in Zeeland en van de natio nale synode te Middelburg in 1581. Lieven Iman Jansz., priester te Zierikzee werd 1 april 1539, verdacht van ketterij, veroordeeld tot boetedoe ning. Mogelijk is hij katholiek gebleven. De pastoor van Scherpenisse, mr. Johan Versteech, ging in 1566 van daar, geëscorteerd door de gewapen de beeldenstormer Balther Huybrechts, naar het stad je Tholen om te preken. Weldra deed hij dit ook te St. Maartensdijk en in zijn woonplaats, waarna hij verbannen werd. Edelen Vrijwel alle Zeeuwse edelen zijn rooms-katholiek ge bleven en na de invoering van de hervorming uitge weken. Van het bekende geslacht van Renesse, nog steeds tot die kerk behorend en in het buitenland wo nend, zijn een tweetal leden, in Utrecht woonachtig, om het geloof ter dood gebracht. Maximiliaan van Bourgondië, heer van Beveren, mar kies van Veere waar hij op het kasteel Zandenburg woonde, van 1547 tot aan zijn overlijden in 1559 stadhouder van Holland, Zeeland en Utrecht, had, in dien hij langer geleefd had, mogelijk veel voor de her vorming in Zeeland kunnen betekenen. Naar men aan neemt door de gevluchte Deense koning Christiaan, die bij hem gelogeerd heeft, met de nieuwe leer in aanraking gekomen, heeft hij misschien wel niet open lijk deze godsdienst verdedigd doch er wel voor ge arbeid, mogelijk op aandrang van zijn vrouw. Toen althans in 1534 een volgeling van Luther te Veere ge vangen zat en de stadhouder kwam om hem als galei slaaf weg te voeren kreeg hij vrijspraak op verzoek van ,,mynen heere ende vrouwe van beveren". Pas na zijn dood vonden te Veere terechtstellingen om het geloof plaats. De graaf van Hoogstraten, die tegelijk met prins Wil lem van Oranje door Alva gedagvaard was, woonde hier niet, doch had hier wel bezittingen. Ook de ge broeders Jacob van Bourgondië, heer van St. Anna- land enz. en Anthonie van Bourgondië, heer van Brig- damme, die de gereformeerde godsdienst beleden en met Calvijn contact onderhielden, waren hier slechts gegoed. Philips van Marnix, die zich na de val van Antwerpen op z'n kasteel te Souburg terugtrok, was evenmin een Zeeuw van geboorte. Natuurlijk zouden er nog meer facetten rondom de reformatie in Zeeland belicht kunnen worden, terwijl een aantal ervan door een andere bril bekeken zouden kunnen worden. Wat de eerste betreft denken we o.m. aan de inbeslag- genomen geestelijke goederen die voor die tijd enorme bedragen vertegenwoordigen, aan de notabelen die de hervorming moreel en financieel gesteund hebben, aan de data van invoering van de hervorming op ver schillende plaatsen en eilanden, aan de eerste predi kanten die clandestien optraden en wel zelden een officiële aanstelling gekregen zullen hebben, terwijl de eerste die in vaste dienst van een gemeente traden gerecruteerd moesten worden uit vroegere geestelijken, uit schoolmeesters (die ook vóór de invoering van de hervorming niet alleen in de steden maar ook reeds in enkele dorpen aanwezig geweest zijn) en vooral uit ambachtslieden die vaak zeer gebrekkig konden schrijven doch die blijkbaar hun mond meestal goed konden roeren, aan de herkomst van tal van gemeente leden, voor een groot gedeelte van huis en haard verdrevenen wier plaatsen van herkomst nog uit tal van bewaard gebleven zestiende eeuwse archiefstukken kan worden nagegaan. U vindt in dit artikel dus slechts enkele grepen uit deze zeer belangrijke periode van onze geschiedenis. Het is een onderwerp, dat o.i. een dissertatie waard zou zijn. Dan zou het mogelijk zijn om naast de veranderingen op kerkelijk gebied de mutaties op economisch en so- 140

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 28