Zeeuws Tijdschrift
Veren en
Verkeer
drs. S, P. van der Zee
NUMMER 6
14e JAARGANG
19 6 4
De Westerschelde blijft, terecht,
de gemoederen bezig houden.
Het aantal bladzijden over een
vaste verbinding geschreven zal
vermoedelijk de Westerschelde
al kunnen overspannen. Recen-
telijk hebben in dit tijdschrift
prof. dr. Van Rummelen en ir.
Bekker hun licht er nog op la
ten schijnen. De minister heeft
medegedeeld dat Rijkswater
staat de mogelijkheden bestu
deert in de wetenschap dat zo'n
verbinding er moet komen.
Op korte termijn echter moet
Zeeland het blijven doen met de
veren. Ook hierover laat men
de gedachten gaan: gedepu
teerde staten hebben het plan
van de dubbeldekkers gelan
ceerd. De voorzitter van de
Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren heeft een pleidooi ge
houden voor verbetering van
het veer Terneuzen-Hoedekens-
kerke. Staatssecretaris De Meij
er denkt aan een spoor-ferry
KruiningenPerkpolder.
In dit artikel zullen geen nieuwe
ideeën worden gelanceerd.
Noch zullen ideeën van ande
ren worden gekritiseerd. Er zal
slechts worden getracht de his
torische ontwikkeling van het
vervoer via de veren in het
kort na te gaan. In aansluiting
daarop zal worden gepoogd tot
een inzicht in de mogelijke toe
komstige ontwikkeling te ko-
Bij de gangbare geografische kaarten staat vaak de vermelding: 1 cm x km. In ieder
geval correspondeert de afstand op de kaart met de feitelijke afstand. Interessanter voor
het verkeer zou een kaart kunnen zijn waarop de afstanden op de kaart evenredig zijn
met de tijdsduren waarin de feitelijke afstanden door een gemiddeld automobilist kun
nen worden afgelegd. Op een dergelijke kaart zouden de bebouwde kommen uitdijen.
Rijksweg 58 door Zeeland zou, zolang nog uit twee rijstroken bestaand, op deze kaart
langgerekter zijn dan vele andere rijkswegen.
In noord-zuid-richting is dit effect nog groter. De Westerschelde tussen Vlissingen en
Breskens en tussen Kruiningen en Perkpolder zou op deze tijd-kaart ongeveer 45 minuten
breed zijn (wachttijd, oprijtijd, vaartijd, afrijtijd). Op andere plaatsen is i.v.m. het omrij
den, de tijds-breedte nog sprekender.
189