BLOKNOOT
SCHRIJVEN EN SCHIETEN
De pers verwijt de politie dat de politie de pers
„grove subjectiviteit" verwijf. Het ligt voor de hand
dat beide instanties conflictstof te over hebben.
De kranten hebben het parool als bezige bijtjes
een vrij volk relletjes te telegraferen. Er mag wel
eens worden opgemerkt dat de concurrentie tussen
ochtendbladen ook wanneer ze zoals is gezegd
als enige fout hebben dat ze 's avonds verschij
nen het onderscheidingsvermogen soms doet
verzwakken. Zoals er ook grensoverschrijdingen
bij Hermandad voorkomen, helaas dan met heel
wat akeliger gevolg. Vooral de bladen van Amster
damse stam weten de gezagsvijandsheid goed te
verkopen. Ene Hiltermann heeft gezegd: „Een jour
nalist probeert krasse termen te gebruiken zonder
te beledigen". In de plattelandsgewesten is dit
geen probleem dank zij politie, pers en publiek.
IK
OH
Voor dergelijke vergeten-hoek-grapjes is de tijd
voorbij.
EN HOE MOOI!
Voor degenen die het Grote Boek Ikke hebben
kunnen uitlezen hebben wij nog grotere bewonde
ring dan voor de auteur. Ons respect voor het
literaire werk is stevig gefundeerd, namelijk op
onze afkeer van de pruttelaars tegen pornografie.
Die ziften trouwens in dezelfde hoek waar het
erotische gekwijl van de grammofoonplatenbisnus
zonder enig bezwaar wordt aanvaard of gestimu
leerd.
Daar komt bij daf de schrijver voor de opname van
zijn eerste plaat (verstandshuwelijk tussen Ikke en
de plafenboss) onder meer vier liter whisky heeft
gedronken en Vondel als zijn lievelingscomponist
beschouwt.
Jacques Hamelink Plantaardig bewind ziet
het bescheidener, het schrijven als ambacht, liever
derderangs dan zo'n misbaar. Of is dat ook
„image" kweken?
Openbaar kunstbezit heeft met het televisiefilmpje
over Sint Anna ter Muiden een goede beurt ge
maakt. Wij zagen en hoorden over de historie van
hef oude stadje en over details als schampstenen,
stoepen en raamindelingen. Een bebouwde kom als
een verademing, zonder auto's, gebouwd door
„anonieme timmerlui en metselaars, die ook kralen
bouwden, kasba's of bergnesten".
De B.R.T. heeft aandacht besteed aan Hannekens-
werve, ook eens aan het Zwin gelegen.
N.T.S. en B.R.T. weten wel hoe mooi het in
Zeeuwsch-Vlaanderen is.
KIMPE 80
Voor de tachtigste verjaardag van Reimond Kimpe
heeft de Vlaamse televisie een intelligente biografie
gepresenteerd. Voor hij zijn bestemming als schil
der vond literator, bruggenbouwer en aannemer
van woningen en wegen. Als schilder „dan ook
constructivist, „glazenier", voor wie de kleuren-
menging wezenlijk is. Als thema's de vrouw, de ar
beidende mens, de zee, platonisch en mystiek, ruig
en simpel aanvankelijk als illustreerde hij werk van
Henriëtte Roland Holst. Invloeden van Frits van
den Berghe of Permeke, expressionistisch dus, heeft
hij altijd ontkend, ook nu Annie van Avermaet er
naar vroeg.
De Fé Timmermanszoals hij altijd zegt heeft zijn
invloed ondergaan. In Madrid, Bazel en Parijs is
zijn werk aanwezig.
Zijn activisme kwam er uit, maar ook zijn be
scheidenheid. Een sympathieke mens.
HOE ERG HET WAS EN HOE DOL
Bij de opening van het nieuwe gemeentehuis (29 ok
tober) van Breskens heeft de burgemeester ietwat
verbitterd gesproken over een telefoontje van het
Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie, dat ge
vraagd zou hebben hoe erg het allemaal wel ge
weest was in 1944. Daf moest fout zijn. Het instituut
is bijzonder goed op de hoogte, beter dan wie het
ter plaatse heeft meegemaakt. Dan is er nog de
sympathieke wijze waarop dr. L. de Jong en zijn
staf hun kennis altijd presenteren.
Op 17 november kwam de revanche in de serie
de Bezetting.
Na de oorlog werd verteld dat Refranchement voor
een wederopbouwkwestie door Den Haag naar zijn
eigen regering was verwezen.
OVERSTEKENDE SINTERKLAZEN
Teevee-Sint kwam dit jaar in Hoorn aan en niet in
Amsterdam, ondanks artikel 52 van de Grondwet
dat over de inhuldiging rept. Amsterdam was boos,
want voor velen is de Mokemse goedheiligman
pas goed heilig. Hef vertrouwen van de kinderen
zou worden geschokt, als ze Sint op de t.v. en op
straat simultaan zouden zien spelen.
219