r' Foto Wim Riemens Philips van Bourgondië werd in 1462 aan de stad Tholen geschonken. Het veer Gorishoek Yerseke was tot de aanleg van de Kreekrakdam in 1868 hoofd schakel in de oost-westverbinding. De stoombootdienst over de Oosterschelde is van 1864, maar pas bij de opening van de Zeeuwse spoorlijn in 1868 (Bergen op Zoom Goes) kreeg zij een vorm die met de latere ietwat overeenkomt. (Middelburg Wolphaartsdijk Kortgene Katse Veer Zierikzee). Een geschiedenis apart is de aanleg van de Zeeuwse spoorlijn. Er is lang getwist over de mogelijkheid het eindpunt te leggen in Stavenisse of Brouwershaven in plaats van in Vlissingen. Zou het eindpunt in Brouwers haven zijn gekomen dan zou er tevens een verbinding van Roosendaal via St. Philipsland over het Zijpe en via Zierikzee naar Brouwershaven zijn gekomen. Daar zou dan een havenstation gebouwd zijn. Wij hebben gemeend een indruk te geven van de veelheid van onderwerpen door een aantal voorbeel den uit de stof te kiezen. Een werk als dit leent zich niet voor een tekstkritische behandeling tenzij op het niveau van de details. Mogen wij ons nog een enkele algemene opmerking veroorloven dan betreft dit de wat ongelukkige nummering van het illustratiemateriaal, dat vrij moeilijk na te slaan is. De geomorfologische theorieën van Vlam getoetst door latere schrijvers hadden uitvoeriger aandacht verdiend in een werk als dit. Dit geldt ook de tijd van het ontstaan van de parochies zoals wij die aantreffen bij Nagtglas en Muller Hzn. Fokker vermeldt de lijst van oorkonden en charters uit het oorkondenboek van Van den Bergh; voor zover die op Noord-Zeeland betrekking hebben hadden deze kunnen worden verwerkt. Onder de bronnen missen wij het Handboek der Middelneder landse Geografie van Van den Bergh. Met deze alinea menen wij voldaan te heb ben aan de plicht die iedere recensent tegen over zijn lezers en tegenover zichzelf heeft, om minstens een zwakke plek aan te wijzen. Zou aan zijn naar voren gebrachte wensen zijn voldaan dan zou er iets anders bedacht moeten worden. Er zijn gevallen waarin men zich moet schamen kritiek te hebben laten horen. Alles bij elkaar dwingt daarom dit boek groot respect af waaraan ook de drukkers, de fa. Littooy Olthoff te Middelburg, hun deel mogen hebben. Het boek is verkrijgbaar bij de schrijver M. H. Wilderom, Vlissingsestraat 94, Vlissingen. De prijs 29,85 moge op het eerste gezicht hoog lijken, men heeft er als het ware een encyclopedie voor, waarmee de liefhebbers zichzelf een groot plezier zullen doen. Met grote belangstelling wachten wij deel III af, dat is gewijd aan Walcheren en Zuid-Beveland. M. C. VERBURG

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 29