r'
Foto Wim Riemens
Philips van Bourgondië werd in 1462 aan de stad
Tholen geschonken. Het veer Gorishoek Yerseke was
tot de aanleg van de Kreekrakdam in 1868 hoofd
schakel in de oost-westverbinding. De stoombootdienst
over de Oosterschelde is van 1864, maar pas bij de
opening van de Zeeuwse spoorlijn in 1868 (Bergen op
Zoom Goes) kreeg zij een vorm die met de latere
ietwat overeenkomt. (Middelburg Wolphaartsdijk
Kortgene Katse Veer Zierikzee).
Een geschiedenis apart is de aanleg van de Zeeuwse
spoorlijn. Er is lang getwist over de mogelijkheid het
eindpunt te leggen in Stavenisse of Brouwershaven in
plaats van in Vlissingen. Zou het eindpunt in Brouwers
haven zijn gekomen dan zou er tevens een verbinding
van Roosendaal via St. Philipsland over het Zijpe en
via Zierikzee naar Brouwershaven zijn gekomen. Daar
zou dan een havenstation gebouwd zijn.
Wij hebben gemeend een indruk te geven van de
veelheid van onderwerpen door een aantal voorbeel
den uit de stof te kiezen. Een werk als dit leent zich
niet voor een tekstkritische behandeling tenzij op het
niveau van de details. Mogen wij ons nog een enkele
algemene opmerking veroorloven dan betreft dit de
wat ongelukkige nummering van het illustratiemateriaal,
dat vrij moeilijk na te slaan is. De geomorfologische
theorieën van Vlam getoetst door latere schrijvers
hadden uitvoeriger aandacht verdiend in een werk als
dit. Dit geldt ook de tijd van het ontstaan van de
parochies zoals wij die aantreffen bij Nagtglas en
Muller Hzn. Fokker vermeldt de lijst van oorkonden en
charters uit het oorkondenboek van Van den Bergh;
voor zover die op Noord-Zeeland betrekking hebben
hadden deze kunnen worden verwerkt. Onder de
bronnen missen wij het Handboek der Middelneder
landse Geografie van Van den Bergh.
Met deze alinea menen wij voldaan te heb
ben aan de plicht die iedere recensent tegen
over zijn lezers en tegenover zichzelf heeft,
om minstens een zwakke plek aan te wijzen.
Zou aan zijn naar voren gebrachte wensen
zijn voldaan dan zou er iets anders bedacht
moeten worden. Er zijn gevallen waarin men
zich moet schamen kritiek te hebben laten
horen.
Alles bij elkaar dwingt daarom dit boek groot
respect af waaraan ook de drukkers, de fa.
Littooy Olthoff te Middelburg, hun deel
mogen hebben. Het boek is verkrijgbaar bij
de schrijver M. H. Wilderom, Vlissingsestraat
94, Vlissingen. De prijs 29,85 moge op het
eerste gezicht hoog lijken, men heeft er als
het ware een encyclopedie voor, waarmee de
liefhebbers zichzelf een groot plezier zullen
doen. Met grote belangstelling wachten wij
deel III af, dat is gewijd aan Walcheren en
Zuid-Beveland.
M. C. VERBURG