Ikonen in Middelburg Hans Warren Ikonen zijn sacrale voorwerpen. Zij werden met bijzondere zorg, na vasten en bidden en volgens strenge, traditionele regels gemaakt; zij werden gewijd en vereerd, vaak geslach ten lang. Doch zij zijn, zoals alle dingen die de mens maakt, aan lotswisselingen onder hevig. Ze behoren thuis in de kerk, waar kaarsen hun diepe kleuren doen glanzen, waar wierook kringelt en gezang en gebed opstijgen; ze horen in de hoek van de huis kamer van gelovigen, waar de bezoeker, al vorens de gastheer te groeten, eerst de iko nen zijn eerbied betuigt. De ikoon is zó heilig, dat zelfs de niet-gelovige in de ban komt van de metafysische krachten, die ervan uitstralen. Het lot heeft de ikonen echter vaak losgerukt van haar bases, het heeft hen verstrooid her en der door de wereld; ze zijn soms verkwan seld, verruild voor een hap eten, een kostuum, of, nog erger: verkocht, veil geboden voor geld. Zij kwamen in de kunsthandel, of het doodgewone schilderijen waren, en haar prijs hing dan af van de kunstwaarde, niet van haar mystieke kracht. Zo werden zij verwor ven door liefhebbers van oude kunst, kwamen ze in westerse huizen, stille, nu gesloten ven sters op een andere wereld. Hoeveel ogen van bezitters zijn opengegaan, hoevelen hebben leren kijken, dóór het mooie", door het kunstwerk" heen in die andere wereld waarop de echte ikoon uit zicht geeft? Hoevelen zijn er zo rijker gewor den, vervuld geraakt van een volheid die een „gewoon" schilderij, zelfs een religieuze voorstelling, welhaast nooit geven kan? Men zou het willen weten, men zou in de harten willen zien als die zonder valse schijn open staan voor dit mysterie, hun ikoon. Deze winter, van half november tot half januari, zijn er een honderdvijftiental van die ontheemde ikonen uit particulier Nederlands bezit naar Middelburg gereisd, en zij hebben daar een tijdelijk tehuis gevonden in de kunst zaal Van Benthem en Jutting. Door de on vermoeibare energie van de heer Carrière en door de warme genegenheid, geschraagd door diepgaande kennis, van mevrouw Van Empel-Boddaert, ontstond er in deze zaal een klein wonder: het was een expositie, maar het leek tevens een eredienst. Groter hulde kan men ontheemde ikonen haast niet brengen. Zij hingen, stonden en lagen daar, als in een gewijde sfeer, belicht door kaarsen, altaar lampen en heel discreet opgesteld kunstlicht. De kaarsen stonden er in mooie, authentieke kandelaars die, evenals de hangende lamp, uit een Grieks-orthodoxe kerk afkomstig wa ren. Een geïmproviseerde ikonostase ikoonwand met de tulen gordijnen, scheid de de zaal in tweeën; een tafel met zeer fraaie tot de liturgie behorende voorwerpen stond in het „heiligste" deel. Gedempt waar vandaan? klonken liturgische gezangen, de geur en de warmte van de vele brandende kaarsen maakte de sfeer nog echter. Doch volkómen echt waren de tientallen ikonen die op de bezoekers neerkeken, zodat zij er stil en aandachtig van werden. De mensen bewogen be- 59

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 11