Belgische kustrecreatie (2) Drs. S. P. van der Zee In het vorige nummer werden enkele conclusies vermeld waar toe de Afdeling Toeristisch-Ekonomisch Onderzoek van het Westvlaams Ekonomisch Studiebureau in 1963 is gekomen. Hieronder zullen enige resultaten van de in 1964 verschenen onderzoekingen bekend worden gemaakt. Ook dat jaar lever de een aantal omvangrijke en gedegen rapporten op, steunend op door enquêtes verkregen cijfers over 1962. Proeve van een algemene motivatie-studie bij de Belgische toeristen aan de kust Dit onderzoek, dat ook weer onder leiding van dr. N. Vanhove plaats vond, werd uitgevoerd door de psycholoog N. D'Hiet. Aan de orde komen o.a. ,,de grondbehoeften der toeristische reizen", ,,de symboolwaarde van de toeristische plaats", symboolwaarde van de Belgische kust als toeristische plaats", gebruik van de gegevens uit de motivatie-studie bij de publiciteit ten voordele van de kust", belang van de media keuze", ,,de symboolwaarden per badplaats" en analyse van de folders van enkele badsteden". Het is wel interessant hier schema V over te nemen: Motivatie van de man t.o.v. de motivatie van de vrouw i.v.m. een verblijf aan de Belgische kust MAN plezier voor kinderen plezier voor vrouw zoekt meer psychologische rust actief in rustige streek, zijn nerveuzer, kunnen niet lang stil zitten, zijn sportiever, willen eens rustig een pint drinken houden niet zozeer aan drukte, werken in groep en zijn gedurende het ver lof liever alleen VROUW plezier voor kinderen zoekt meer zuiver fysische rust, nochtans dikwijls in druk kere omgeving is eens uit het huishonden, minder last met kinderen vlucht uit dagelijkse be slommeringen, vooral aan onze zee te bevredigen de man helpt in het huis houden gedurende het verlof idem als voorgaande wil mooier worden door bruine huidskleur Vervolg van bladz. 73 praten: als straks het seizoen aanbreekt mogen wij weer honderdduizenden overnachtingen boeken van toeristen, die hun vuil aan het onze toevoegen. Of moet er eerst een vuil-schap worden opgericht! Wim Riemens, die de grote foto voor het Zeeuws Tijdschrift verzorgt, was slechts matig ingenomen met mijn verzoek om een prent van ons welvaartsvuil. Het onderwerp viel zo buiten de reeks, vond hij. Het is waar. Strao-rijden, de ruïne van Hoogelande en het Veerse meer vertegenwoordigen een ander Zee land. Maar ook het vuil is deel aan het worden van de Zeeuwse samenleving. Riemens zwichtte. Hij zag kans zelfs van het vuil iets moois te maken. d.B. VROUW effectief houden voor toe komst: vermooien uiting van eigenwaarde op lichamelijk gebied wil aantrekking behouden op eigen man idem als voorgaande wil even mooi of mooier zijn dan de andere vrou wen (eigenliefde) idem als voorgaande wil eens rondlopen in badkostuum uiting van eigenwaarde op lichamelijk gebied vlucht uit psychologische milieugebondenheid wil aandacht trekken van kennissen en geburen: die is bruin, waar is die ge weest? uiting van eigenwaarde op maatschappelijk gebied In schema VI wordt nader op de motieven van het zonne baden ingegaan: De motivatie t.a.v. het bruin worden De kinderen geven de indruk gezond te zijn, vooral na een winter plezier verschaffen aan de kinderen argument verlof in mei en juni Na een reis moet men een bruine huidskleur hebben; men vraagt waar men is geweest uiting van eigenwaarde op maatschappelijk gebied en ge bied van levenswijze De kledij komt beter tot haar recht uiting van eigenwaarde op lichamelijk gebied Men behoudt langer schoonheid en aantrekkelijkheid effectief houden voor toekomst; uiting van eigenwaarde op lichamelijk gebied Men ziet er mannelijker, sportiever uit uiting van eigenwaarde op lichamelijk gebied Een bruine huidskleur geeft indruk van gezondheid effectief houden voor toekomst - fysiek Men wil een ander uitzicht om in de stad te lopen reactie op materiële milieugebondenheid, eigenwaarde op lichamelijk gebied en gebied van levens wijze, sportief, levenslustig Bruin modern, mondain eigenwaarde op gebied van levenswijze die men wil doen uitkomen Het is niet voldoende de toerist alleen maar op mooi zand, een brede duinstrook, enz. te wijzen. Nagegaan moet worden wat die materiële gegevens de toerist zeggen op „gevoels gebied" (uiting van liefde voor vrouw en kinderen, beloning voor een jaar naarstig werk zie b.v. de recente advertenties van de PanAm in TIME en LIFE: „You've earned it"). De toerist moet in het bezit zijn van de folder op het ogen blik dat hij zijn reis- of verblijfkeuze maakt (overtuigings medium). Vaak komt het voor dat hij pas in zijn vakantie- 74

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 26