Mededelingen van het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen Het eigene van het Amerikaanse idealisme Op 10 maart 1965 hield dr. J. Schulte Nordholt een lezing voor het Zeeuwsch Genoot schap met als onderwerp: Het eigene van het Amerikaanse idealisme. Spreker zette uiteen, dat in Amerika, waarbij we dan meestal denken aan de Ver enigde Staten, de mens van het begin af aan, komende uit de Europees-Puriteinse sfeer van zijn moederland, enorm sterk de invloed van dit machtige continent onder gaan heeft: for a transitory moment man must have held his breath in the presence of this continent, compelled into an aesthetic contemplation he neither un derstood nor desired, face to face for the last time in history with something com mensurate to his capacity for wonder." (F. Scott Fitzgerald in The great Gatshy). Vooral bij de eerste, nog pu riteinse, dichters, die Amerika beschrijven zijn deze uitbun dige bespiegelingen vaak ge kleurd door mercantiele bij gedachten: three harvests more, all greater then your Wish" (Michael Drayton). Een ander geluid werd in de achttiende eeuw vernomen: Buffon en anderen beweer den, dat het Amerikaanse klimaat tot degeneratie en verzwakking moest leiden. Jefferson (Notes on Virginia) en Franklin wisten hun argu menten echter afdoende te weerleggen. Misschien heeft niemand het idealisme van de simpele landman zo direct onder woorden gebracht als de Franse kolonist J. Hector St. John de Crèvecoeur: Letters from an American farmer. „Here individuals of all na tions are melted into a new race of men, whose labours and posterity will one day cause great changes in the world. Americans are the western pilgrims who are carrying along with them that great mass of arts, scien ces, vigour, and industry which began long since in the East; they will finish the great circle." En Jefferson: „Those who labour in the earth are the chosen people of God, if ever He had a chosen people, whose breasts He has made His peculiar de posit for substantial and genuine virtue." In de 19e eeuw, als het ooste lijk deel van Amerika al lang zamerhand aan de industria lisatie ten offer valt, komt de betekenis van het nog onbe dorven westen sterker uit: Frederick Jackson Turner ziet, ietwat overdreven, in alle grote Amerikaanse staats lieden Westerns. Het demo cratische denken is voor hem slechts mogelijk vanuit agra risch standpunt. „Jefferson was the first prophet of Ame rican gospel, it is clear that Western influence was the dominant element."; en ver der spreekt hij over „the perennial rebirth of America in the West." De religie zelf wordt door deze gedachtengang beïn vloed. Langzamerhand preekt de Kerk niet meer een hemels evangelie, maar een sociaal evangelie (social gospel). De noodzaak tot uitdragen van dit evangelie onder andere, minder begunstigde volken, drijft Wilson tot inmenging in de eerste wereldoorlog, en tot de oprichting van de Vol kenbond. [Een andere uiting van dit idealisme is in zijn eigen land juist de Monroe- leer, het isolationisme, de angst voor Europa]Hetzelfde missie-gevoel heeft Roosevelt in de tweede wereldoorlog geleid. Wij mogen dit naïef vinden, Europa heeft er in ieder geval zijn vrijheid aan te danken. In de relatie AmerikaEuro pa moest echter dit idealisme tot een reactie leiden. Henry James is de chroniqueur van de tegenstellingen tussen het idealistische Amerika en het ervaren, harde, corrupte Eu ropa. Het eerst vinden we deze gedachtengang beschre ven in 1851, dus nog in de optimistische tijd, door Her man Melville in Moby Dick. Pas na de eerste wereldoor log werd dit boek in Amerika populair! De droom blijft ech ter levend; zij tracht zich te uiten. Dwars tegen de „expe rience", de teleurstellingen, in, ziet zij haar vervulling op mo derne wijze: door bewegelijk heid. „Let us get America moving again", was de voor naamste leuze van Kennedy in 1960. Nog steeds wordt deze beweeglijkheid, deze openheid belaagd. Het idealisme komt vooral tot uiting onder de negerbevolking van Amerika. I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: „We hold these truths to be self-evident that all men are created equal I have a dream that one day every valley shall be exalted, every hill and mountain shall be made low, the rough pla ces will be made plain, and the crooked places will be made straight, and the glory of the Lord shall be revealed and all flesh shall see it to- 86

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 38