De geografische situatie ten op zichte van de omliggende ge bieden wordt op revolutionnaire wijze verbeterd. Wanneer er een vaste verbinding over of onder de Westerschelde komt en daar zal voor 1975 toch op zijn minst zekerheid over komen wordt de ligging zelfs zeer gunstig. Voor de zee havens, de industrie en de re creatie is dit van grote beteke nis. Dat wil zeggen dat wij van 1965 tot 1975 alle plannen hier op reeds moeten richten. De Randstad is op zoek naar een uitbouw die langs de kust lijn in zuidelijke richting moge lijk is. West- en Oost-Vlaande- ren met 2,3 miljoen inwoners worden steeds meer zwaarte punt in de Belgische economie. In Vlaanderen steeg de werkge legenheid van 1953 tot 1962 met 19°/o, in Wallonië nam zij met 5 af. Voor West-Vlaanderen was het percentage 27 waar van 18 tussen 1959 en 1962 voor Limburg 14, voor Oost- Vlaanderen 7 en voor België 11. In Oost-Vlaanderen is de groei recenter. De industrialisatie van de laatste vijf jaar zal na uit groei 15 a 20.000 mannen werk bieden. Noordwest Frankrijk met 3,6 miljoen inwoners heeft een po tentieel van 750.000 industriële werkers. Het zal in het komen de decennium door middel van het regionale beleid geheel worden gereconstrueerd, al te eenzijdig als het is georiënteerd op de kolen- en textielbranche. De tunnel die van en naar En geland leidt opent ten slotte een geheel nieuwe ontwikke- lingsas, waarvan Zeeland van alle Nederlandse provincies het meest zal profiteren. Deze factoren wijzen er op dat het een juist nationaal beleid is de geografische gegevens van Zeeland te benutten, iets wat van rijkswege steeds meer erkenning ondervindt. Dat is de belangrijkste reden om onze demografische prognose de moeite van het nastreven waard te achten. 107

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 59