De geografische situatie ten op
zichte van de omliggende ge
bieden wordt op revolutionnaire
wijze verbeterd. Wanneer er
een vaste verbinding over of
onder de Westerschelde komt
en daar zal voor 1975 toch
op zijn minst zekerheid over
komen wordt de ligging
zelfs zeer gunstig. Voor de zee
havens, de industrie en de re
creatie is dit van grote beteke
nis. Dat wil zeggen dat wij van
1965 tot 1975 alle plannen hier
op reeds moeten richten.
De Randstad is op zoek naar
een uitbouw die langs de kust
lijn in zuidelijke richting moge
lijk is. West- en Oost-Vlaande-
ren met 2,3 miljoen inwoners
worden steeds meer zwaarte
punt in de Belgische economie.
In Vlaanderen steeg de werkge
legenheid van 1953 tot 1962 met
19°/o, in Wallonië nam zij met
5 af. Voor West-Vlaanderen
was het percentage 27 waar
van 18 tussen 1959 en 1962
voor Limburg 14, voor Oost-
Vlaanderen 7 en voor België 11.
In Oost-Vlaanderen is de groei
recenter. De industrialisatie van
de laatste vijf jaar zal na uit
groei 15 a 20.000 mannen werk
bieden.
Noordwest Frankrijk met 3,6
miljoen inwoners heeft een po
tentieel van 750.000 industriële
werkers. Het zal in het komen
de decennium door middel van
het regionale beleid geheel
worden gereconstrueerd, al te
eenzijdig als het is georiënteerd
op de kolen- en textielbranche.
De tunnel die van en naar En
geland leidt opent ten slotte
een geheel nieuwe ontwikke-
lingsas, waarvan Zeeland van
alle Nederlandse provincies het
meest zal profiteren.
Deze factoren wijzen er op dat
het een juist nationaal beleid
is de geografische gegevens
van Zeeland te benutten, iets
wat van rijkswege steeds meer
erkenning ondervindt. Dat is de
belangrijkste reden om onze
demografische prognose de
moeite van het nastreven waard
te achten.
107