WONINGBOUW y' y 1955 1365 1970 19 75 19SS 1995 2000 Industrie f 18.643.000, Landbouw 115.000, Economische Diensten 4.943.000, Sociale Diensten en Overheid 13.819.000, Totaal 37.520.000,— De goedkeuringen voor gebouwen met een investering van 10.000,tot 100.000,beliepen 9,3 miljoen, die voor gemeentelijke goedkeuringen tussen 2.000,en 10.000,9,8 miljoen, die voor bijzondere contingenten (rijksgebouwendienst, provinciale waterstaat e.d.) 7,7 miljoen en die voor het amoveren van bedrijfspanden 364.000,-In totaal is het bedrag van de goedkeuringen voor bedrijfspanden te stellen op 64,8 miljoen. De woning bouw over 1964 vroeg ongeveer 45 miljoen aan investeringen. Er is geen reden aan te nemen dat deze sectoren bij de toeneming van de woningbouw zullen achterblijven. Zo is bij meer vrijheid in de recreatiesector, die sterk in de ontwikkeling wordt beknot, een aanmerkelijke groei te ver wachten. De fabrieksbouw zal een versnelde ontwikkeling te zien geven. In de sector winkels staat de reconstructie verdwijnen van randbedrijven, nieuwe distributievormen, nieuwe winkelcentra nog pas aan het begin. Ook de energievoorziening en het onderwijs staan voor een snelle ontwikkeling en modernisering. Aan de verwerkelijking van deze ideeën wordt systematisch gewerkt. Gestreefd wordt naar de vestiging van een of twee produktiebedrijven die, volgens de baksteenmontagebouw, de woningen grotendeels in de fabriek produceren. Hierbij wordt gedacht aan vestiging in de zwaartepunten van de Zeeuwse economie, de kanaalzones op Walcheren en in Zeeuwsch-Vlaanderen. De capa citeit van elk is voorlopig 300 woningen per jaar. De mogelijkheid wordt onder zocht van een mobiele fabriek die telkens op een andere bouwplaats zal werken. De bouwstromen zwellen dus aan. De steden verkrijgen daarmee de zekerheid uit te groeien. Voor het platteland ligt er een mogelijkheid opgesloten tot spelingen, die het voorheen miste: die van het volgen en stuwen van een welvaartsontwikkeling en van nieuwe voorkeuren van wonen. De directeur van de volkshuisvesting in Zeeland heeft het oog op een libera lisatie van de rayonsgewijze beheersing van de bouwmarkt. Het werken met grotere eenheden bouwtechnisch, maar ook in de gemeenteadministratie schept deze mogelijkheid intern. Naar buiten gezien ontstaat zij omdat Zeeland een eigen regio is, ietwat terzijde van overig Nederland, zodat er geen gevaar van „overvloeien" van capaciteit is. Voor deze zienswijze is de aandacht op het ministerie groeiende. 111

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 63