HAVEN-EN INDUSTRIETERREIN
VLISSINGEN_OOST
WEGEN (plaats vastliggend)
WEGEN (plaats nader te bepalen)
SPOORWEGEN (plaats vastliggend)
SPOORWEGEN (plaats nader te bepalen
bezetting van Dow doorgetrokken. De verhoudingen
kunnen ook anders komen te liggen. Daarom moet er
voldoende industrieterrein in voorbereiding zijn en
snel gewisseld kunnen worden als de ontwikkeling
dit eist.
De terreinen en de aansluitingen vragen grote inves
teringen waarin het ministerie van economische zaken
bijdraagt. Het infrastructuurprogramma voor de jaren
1959 tot en met 1963 besloeg ruim 34 miljoen. Voor
1964 tot en met 1968 is een voorlopige begroting inge
diend van ongeveer 25 miljoen. De belangrijkste
werken zijn ontsluitingen en aanleg van terreinen in
Terneuzen, verdere ontsluitingen van Viissingen-Oost
en het terrein in Middelburg, enkele provinciale ver
bindingen en openbare werken in Goes, Zierikzee en
Sint Maartensdijk en het vliegveld Midden-Zeeland.
Voor de watervoorziening is in dit kader geen post
voorzien.
Het beschreven programma is afgestemd op de recente
groei, de geografische ligging, de bevolkingsprognose,
de prognose van de beroepsbevolking en de ontwik
keling van de bouwcapaciteit. Het lijkt goed te ver
wezenlijken, te meer waar Zeeland en de Randstad in
de toekomst als een complex moeten worden gezien.
In dit complex spelen de zeehavens Terneuzen en Vlis-
singen-Oost de meest essentiële rol. De eerstgenoem
de haven wordt nader beschreven in het hoofdstuk
stadsontwikkeling. De nieuwe haven van de trio-stad
op Walcheren Vlissingen-Souburg-Middelburg
krijgt hier zijn plaats.
7. 35 ha bestemd voor kleinere
industrieën van 3-5 ha met
losgelegenheid voor schepen
tot 7 2.000 ton draagvermo
gen.
2. 2 x 725 ha bestemd voor
grote industrie b.v. petro
chemie, raffinaderij of zwa
re metaalindustrieën.
3. Geprojecteerd kanaal voor
mogelijke uitbreiding in
Zuid-Kraayert van Van Cit-
terspolder.
4. 45 ha. Aan dit terrein is nog
geen bestemming gegeven.
5. Het havenbassin zal tot 16 m
diep worden uitgebaggerd
en is in de toekomst ge
schikt voor zeer grote sche
pen tot 700.000 ton.
6. Uitbreidingsmogelijkheid 160
hectare met uitsluitend bin-
nenvaartkanaal naar het
Veerse Meer. Zeer belang
rijk voor afvoer van produk-
ten in het Rijnverkeer.
Deze haven- en industrie-ont
wikkeling, voorlopig gedacht
op ca. 460 ha zal bij een ge
middelde bezetting van 15 man
per ha, met hun gezinnen en
verzorging een groei van
35.400 personen in Midden-
Zeeland tot gevolg hebben bin
nen de volgende tien jaar.
In de verdere toekomst kan het
industrieterrein in noordelijke
en oostelijke richting tot 1.500
ha worden uitgebreid.
115