HAVEN-EN INDUSTRIETERREIN VLISSINGEN_OOST WEGEN (plaats vastliggend) WEGEN (plaats nader te bepalen) SPOORWEGEN (plaats vastliggend) SPOORWEGEN (plaats nader te bepalen bezetting van Dow doorgetrokken. De verhoudingen kunnen ook anders komen te liggen. Daarom moet er voldoende industrieterrein in voorbereiding zijn en snel gewisseld kunnen worden als de ontwikkeling dit eist. De terreinen en de aansluitingen vragen grote inves teringen waarin het ministerie van economische zaken bijdraagt. Het infrastructuurprogramma voor de jaren 1959 tot en met 1963 besloeg ruim 34 miljoen. Voor 1964 tot en met 1968 is een voorlopige begroting inge diend van ongeveer 25 miljoen. De belangrijkste werken zijn ontsluitingen en aanleg van terreinen in Terneuzen, verdere ontsluitingen van Viissingen-Oost en het terrein in Middelburg, enkele provinciale ver bindingen en openbare werken in Goes, Zierikzee en Sint Maartensdijk en het vliegveld Midden-Zeeland. Voor de watervoorziening is in dit kader geen post voorzien. Het beschreven programma is afgestemd op de recente groei, de geografische ligging, de bevolkingsprognose, de prognose van de beroepsbevolking en de ontwik keling van de bouwcapaciteit. Het lijkt goed te ver wezenlijken, te meer waar Zeeland en de Randstad in de toekomst als een complex moeten worden gezien. In dit complex spelen de zeehavens Terneuzen en Vlis- singen-Oost de meest essentiële rol. De eerstgenoem de haven wordt nader beschreven in het hoofdstuk stadsontwikkeling. De nieuwe haven van de trio-stad op Walcheren Vlissingen-Souburg-Middelburg krijgt hier zijn plaats. 7. 35 ha bestemd voor kleinere industrieën van 3-5 ha met losgelegenheid voor schepen tot 7 2.000 ton draagvermo gen. 2. 2 x 725 ha bestemd voor grote industrie b.v. petro chemie, raffinaderij of zwa re metaalindustrieën. 3. Geprojecteerd kanaal voor mogelijke uitbreiding in Zuid-Kraayert van Van Cit- terspolder. 4. 45 ha. Aan dit terrein is nog geen bestemming gegeven. 5. Het havenbassin zal tot 16 m diep worden uitgebaggerd en is in de toekomst ge schikt voor zeer grote sche pen tot 700.000 ton. 6. Uitbreidingsmogelijkheid 160 hectare met uitsluitend bin- nenvaartkanaal naar het Veerse Meer. Zeer belang rijk voor afvoer van produk- ten in het Rijnverkeer. Deze haven- en industrie-ont wikkeling, voorlopig gedacht op ca. 460 ha zal bij een ge middelde bezetting van 15 man per ha, met hun gezinnen en verzorging een groei van 35.400 personen in Midden- Zeeland tot gevolg hebben bin nen de volgende tien jaar. In de verdere toekomst kan het industrieterrein in noordelijke en oostelijke richting tot 1.500 ha worden uitgebreid. 115

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 67