Verkeer ERKEER EN WATERSTAAT zijn onaf scheidelijke begrippen, die wij alleen zullen onderscheiden waar het Del taplan aan de orde komt als een object waarin schier alle sectoren zijn geïnte greerd. De samenhang tussen de begrippen verkeer en waterstaat wordt pas goed duidelijk in dié gebieden, waar in het verleden in de strijd tegen het water grote verliezen moes ten worden geboekt. Door een aantal hoge stormvloeden in de 15e en 16e eeuw werd de vloedkom van de reeds bestaande zee gaten in Zeeland sterk vergroot met als gevolg een toeneming van de getijdestro men en voortgaande achteruitgang van de oevers. De later weer volgende inpolderin gen konden het aanzien van Zeeland niet essentieel wijzigen. De grote zeearmen met hun algemeen oost-west gerichte assen ble ven bestaan en werden eer omvangrijker dan geringer. Eerst de economisch-tech- nische ontwikkeling van de jaren na de tweede wereldoorlog gecombineerd met een sterker zelfbewustzijn van een bescha ving, die de voortdurende bedreiging niet meer accepteert, maakte een radicale op lossing mogelijk, namelijk de afsluiting van de zeegaten en een afdoende verhoging van de Westerscheldedijken. Voor Zeeland betekent dit een fundamen tele wijziging van het geografisch grond patroon, welke voor de inrichting van land en water geheel nieuwe mogelijkheden opent. Wij zullen deze in perspectief schet sen. De snelle ontwikkeling van het toerisme en

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 72