de industriële groei beide van de laatste jaren hebben geleid tot verzadiging van de rijksweg 58, die in Zeeland van Vlissingen tot bij Bergen op Zoom loopt. Het aantal auto's dat gemiddeld per dag van deze weg gebruik maakt was bijvoorbeeld bij Kruiningen in I960 4500 en in 1964 6300. Dat is een vermeerdering van 40 of iets meer dan het rijksgemiddelde in die jaren. Het algemene stijgingsgemiddelde op deze weg is zelfs 47 De werken aan de verbetering en verdub beling van deze weg zijn aan de gang. In 1966 zal het stuk van Vlissingen naar Nieuwland gereed zijn. Bij Arnemuiden wordt een wegvak met drie scherpe boch ten afgesneden. In 1968 moet de weg op Walcheren klaar zijn. Vervolgens is het stuk van de Vlakebrug tot voorbij Kruiningen aan de beurt en ook het gedeelte Sloedam- 's-Heer Arendskerke is waarschijnlijk om streeks 1970 gereed. In 1975 zal de gehele weg gereed zijn, als laatste stuk waarschijn lijk dat bij de Kreekrakdam, omdat daar eerst de werken aan het Schelde-Rijnkanaal aan de beurt zijn. In Zeeuwsch-Vlaanderen komt de rondweg om Sluis aan de orde en zal het noordelijk deel van rijksweg 60 van Perkpolder in de richting Hulst worden verdubbeld, waartoe de omleiding om Kloosterzande behoort. Enkele gedeelten van de laatste weg zullen omstreeks 1970 gereed zijn, de gehele weg zal uiterlijk in 1975 in gebruik zijn. In de komende tien jaar zal ook de zogenaamde tractaatweg ten oosten van het kanaal Gent-Terneuzen worden aangelegd. Rijks weg 61 aan de westkant van het kanaal blijft gehandhaafd. Op Schouwen-Duiveland komt met het ge reedkomen van de dam in 1972 door het Brouwershavense Gat een stuk rijksweg in het verlengde van de dam in gebruik en zal de rijksweg 18 van Zierikzee naar Brui- nisse binnen tien jaar worden verdubbeld. De veren over de Westerschelde vervoer den in 1955 692.000 auto's en in 1964 1.290.000, dat is bijna twee maal zoveel. De verklaring hiervoor ligt in de landelijk geldende oorzaken en in de relatief snelle ontwikkeling van industrie en toerisme in Zeeland. Voor de naaste toekomst geldt als nieuwe structurele factor het vervoer over de Oosterscheldebrug die de druk op de Westerscheldeveren sterk zal verhogen. Door het E.T.I. voor Zeeland zijn prognoses gemaakt, die rekening houden met 2.700.000 auto's in 1975 en 4.240.000 in 1980, ongeveer half-half over de beide hoofd veren verdeeld. De Rijkswaterstaat rekent in 1970 met een vervoersaanbod van drie maal dat van 1955 op het veer Vlissingen- Breskens en van 3,6 maal op het veer Krui- ningen-Perkpolder. Dat de toename op de dienst Kruiningen-Perkpolder groter zal zijn, valt onder andere te verklaren uit het 123

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 75