de industriële groei beide van de laatste
jaren hebben geleid tot verzadiging van de
rijksweg 58, die in Zeeland van Vlissingen
tot bij Bergen op Zoom loopt. Het aantal
auto's dat gemiddeld per dag van deze
weg gebruik maakt was bijvoorbeeld bij
Kruiningen in I960 4500 en in 1964 6300.
Dat is een vermeerdering van 40 of iets
meer dan het rijksgemiddelde in die jaren.
Het algemene stijgingsgemiddelde op deze
weg is zelfs 47
De werken aan de verbetering en verdub
beling van deze weg zijn aan de gang. In
1966 zal het stuk van Vlissingen naar
Nieuwland gereed zijn. Bij Arnemuiden
wordt een wegvak met drie scherpe boch
ten afgesneden. In 1968 moet de weg op
Walcheren klaar zijn. Vervolgens is het stuk
van de Vlakebrug tot voorbij Kruiningen
aan de beurt en ook het gedeelte Sloedam-
's-Heer Arendskerke is waarschijnlijk om
streeks 1970 gereed. In 1975 zal de gehele
weg gereed zijn, als laatste stuk waarschijn
lijk dat bij de Kreekrakdam, omdat daar
eerst de werken aan het Schelde-Rijnkanaal
aan de beurt zijn.
In Zeeuwsch-Vlaanderen komt de rondweg
om Sluis aan de orde en zal het noordelijk
deel van rijksweg 60 van Perkpolder in de
richting Hulst worden verdubbeld, waartoe
de omleiding om Kloosterzande behoort.
Enkele gedeelten van de laatste weg zullen
omstreeks 1970 gereed zijn, de gehele weg
zal uiterlijk in 1975 in gebruik zijn. In de
komende tien jaar zal ook de zogenaamde
tractaatweg ten oosten van het kanaal
Gent-Terneuzen worden aangelegd. Rijks
weg 61 aan de westkant van het kanaal
blijft gehandhaafd.
Op Schouwen-Duiveland komt met het ge
reedkomen van de dam in 1972 door het
Brouwershavense Gat een stuk rijksweg in
het verlengde van de dam in gebruik en
zal de rijksweg 18 van Zierikzee naar Brui-
nisse binnen tien jaar worden verdubbeld.
De veren over de Westerschelde vervoer
den in 1955 692.000 auto's en in 1964
1.290.000, dat is bijna twee maal zoveel.
De verklaring hiervoor ligt in de landelijk
geldende oorzaken en in de relatief snelle
ontwikkeling van industrie en toerisme in
Zeeland. Voor de naaste toekomst geldt
als nieuwe structurele factor het vervoer
over de Oosterscheldebrug die de druk op
de Westerscheldeveren sterk zal verhogen.
Door het E.T.I. voor Zeeland zijn prognoses
gemaakt, die rekening houden met
2.700.000 auto's in 1975 en 4.240.000 in 1980,
ongeveer half-half over de beide hoofd
veren verdeeld. De Rijkswaterstaat rekent in
1970 met een vervoersaanbod van drie
maal dat van 1955 op het veer Vlissingen-
Breskens en van 3,6 maal op het veer Krui-
ningen-Perkpolder. Dat de toename op de
dienst Kruiningen-Perkpolder groter zal zijn,
valt onder andere te verklaren uit het
123