Het systeem van kanalen, dat meer het
aanzien dan de welvaart van Zeeland heeft
bepaald, wordt eveneens grondig verbe
terd. Het kanaal van Gent-Terneuzen wordt
vergroot en geschikt gemaakt voor sche
pen van 50.000 ton. Het zal eind 1968
worden geopend. In de komende tien jaar
zal eveneens het nieuwe Schelde-Rijnkanaal
gereedkomen. Het loopt aan de oostgrens
van Zeeland langs Tholen, maar kan door
middel van het na 1978 aan de orde ko
mende Reimerswaalhavenplan voor Zee
land ook betekenis krijgen. Dit plan zal
verbinding krijgen met de Westerschelde
via een zeevaartkanaal bij Waarde. De
vraag of de haven Vlissingen-Oost binnen
tien jaar een achterwaarts binnenvaartka-
naal zal krijgen kan nog niet worden be
antwoord, vooral om redenen die de zoet
waterhuishouding aangaan.
De komende tien jaar vergen op verkeers
gebied een enorme krachtsinspanning. Al
leen dan kan de ontwikkeling, die zo sterk
samenhangt met de geografische arbeids
verdeling worden opgevangen.
127