Het systeem van kanalen, dat meer het aanzien dan de welvaart van Zeeland heeft bepaald, wordt eveneens grondig verbe terd. Het kanaal van Gent-Terneuzen wordt vergroot en geschikt gemaakt voor sche pen van 50.000 ton. Het zal eind 1968 worden geopend. In de komende tien jaar zal eveneens het nieuwe Schelde-Rijnkanaal gereedkomen. Het loopt aan de oostgrens van Zeeland langs Tholen, maar kan door middel van het na 1978 aan de orde ko mende Reimerswaalhavenplan voor Zee land ook betekenis krijgen. Dit plan zal verbinding krijgen met de Westerschelde via een zeevaartkanaal bij Waarde. De vraag of de haven Vlissingen-Oost binnen tien jaar een achterwaarts binnenvaartka- naal zal krijgen kan nog niet worden be antwoord, vooral om redenen die de zoet waterhuishouding aangaan. De komende tien jaar vergen op verkeers gebied een enorme krachtsinspanning. Al leen dan kan de ontwikkeling, die zo sterk samenhangt met de geografische arbeids verdeling worden opgevangen. 127

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 79