TOON EN DE OLLANDERS Ollanders zijn niet populair in Vlaanderen. Het gaat niet om Toon, wiens Limburgse afkomst de Vlamingen niet verhindert zijn humor verwerpelijk te vinden. Het betreft middelbare scholieren uit Antwerpen. Slechts 12 procent gaat het liefst met Nederlanders om, een derde treedt hen openhartig tegemoet, de helft voorzichtig en 20 procent wan trouwig. Hun voornaamste negatieve eigenschap pen worden geacht te zijn zuinigheid en gierig heid. Toon bewijst, dat de Vlamingen anders geaard zijn, niet dat wij impopulair zijn. Het opinie onderzoek bewijst dat de cliché's uit groot vaders leerboekje nog altijd hun werk doen. Er is meer dan een Tiendaagse Veldtocht nodig om hen uit te roeien. ZEEUWSE GROENTEBOER Men kent het verhaal van de geheime staatsstukken die via de groenteboer bij het ochtendblad kwamen. Dat brengt ons op nog enige vroegtijdige publika- ties. „De Stem" had twee maal een bericht over tarieven, de nieuwe van de Haringvlietbrug en die van de Oosterscheldebrug. Zij openbaarde die de dag na de beslissing en had ze dus direct na af loop van de vergadering in handen. Iets anders lag het met het laatste voorstel inzake de samenvoe ging van gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen. De P.Z.C. was de eerste. De Stem kwam later maar ci teerde in extenso de authentieke tekst. Tenslotte kwam de P.Z.C. met de publicatie van het recreatie plan voor de Otheense kreek bij Terneuzen. Het is alles wel stemmingbedervend en argwaan- wekkend. Verschillende insiders kijken er elkaar op aan. Er wordt gespeurd naar vriendschappen met journalisten. Maar men vergeet de groente- en schilleboeren, in Zeeland kennelijk een uitgebreide vakgroep, aan wie „geheimen" te grabbel worden gegeven. KOPPEN DICHT 19 oktober 1965. De Tweede Kamer behandelt de gemeentelijke herindeling van Walcheren. De N.R.C. beschrijft de publieke tribune. „De herkomst van de bezoekers was niet moeilijk te raden. Het waren Zeeuwen, te oordelen naar de verweerde maar toch mooie koppen die boven het stemmige zwartfluwe len pak uitkwamen". Wie, oh wie? Burgemeester Kolff, zijn ambtgenoot Ter Haar Romeny of Vlis- singen's gemeentesecretaris misschien? Als je ze altijd om je heen hebt zie je het tenslotte zelf niet meer. •k ~k HE MARIE! De confessionelen zeggen Ma-riekerke, de linker zijde legt de klemtoon op de tweede lettergreep: Mariékerke. Aldus de N.R.C. De verklaring ligt dieper. Walcheren, links en rechts, zegt Mariekerke. De linkerzijde heeft althans in deze contreien wei nig contact gehad. Een stukje partijsociologie. PRINCIPIEEL KOMPAS Serooskerke bij Veere, zei rechts. Nee bij Marié kerke zei links. Je zou je in Axel wanen (met excu ses aan de heer Van Bennekom die „links" stemde.) MIST-IFICATIE De Nieuwe Linie van 8 mei 1965. Ruim een half jaar geleden, maar nog belangrijk genoeg om er op terug te komen in de eerste bloknoot die sedertdien verschijnt. Uit een artikel Nederlandse actie voor Belgische tunnel plukken wij enkele krasse uitspra ken. De Zeeuws-Vlamingen zouden van mening zijn: wat onze cultuur betreft zijn we Vlamingen en daar dulden we dan ook geen Hollands vernisje op. Een Amsterdammer wenst vóór alles Amsterdammer te zijn, een Groninger Groninger. Allez! Benelux is er in de harten van de mensen geschreven, geen op gelegde gedachte. Maar toch: dit stukje Nederland is over de weg uitsluitend te bereiken via België. Foei! ANTI-ROOMSE TUNNEL Over de vaste verbinding bij Terneuzen is in dit artikel oud-gedeputeerde Albert Lockefeer aan het woord. Zij wordt nooit een Europa-weg, is slechts een vaag plan, ontzaglijk duur. Over de uitvoer baarheid is nog niets bekend. Het idee bestaat nog slechts uit berekeningen en prognoses, is tof nu toe louter theorie. Een snelweg van Holland naar Gent kan onmogelijk bestaan uit dammen, bruggen en secundaire eilandwegen. Er komen drie vaste oever verbindingen in de buurt van Antwerpen, waarvan de noordelijke de vaste verbinding voor Zeeuwsch- Vlaanderen moet worden: anders is de hele Bene lux een boos sprookje. Het is geen enkel bezwaar voor Zuid-Beveland om via de bestaande oost-west verbinding naar het zuiden te reizen? (en voor het Land van Hulst via west-oost naar het noorden of voor West Zeeuwsch-Vlaanderen enz., of voor Schouwen-Duiveland enz. of voor Walcheren enz.?). De Lockefeertunnel maakt de verbinding met West- Duitsland nog korter (maar de weg Zelzate Antwerpen en TerneuzenAntwerpen£3 dan?). Het Zeeuws-Vlaamse belang wordt ondergeschikt 256

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 20