TOON EN DE OLLANDERS
Ollanders zijn niet populair in Vlaanderen. Het
gaat niet om Toon, wiens Limburgse afkomst de
Vlamingen niet verhindert zijn humor verwerpelijk
te vinden. Het betreft middelbare scholieren uit
Antwerpen. Slechts 12 procent gaat het liefst met
Nederlanders om, een derde treedt hen openhartig
tegemoet, de helft voorzichtig en 20 procent wan
trouwig. Hun voornaamste negatieve eigenschap
pen worden geacht te zijn zuinigheid en gierig
heid.
Toon bewijst, dat de Vlamingen anders geaard
zijn, niet dat wij impopulair zijn. Het opinie
onderzoek bewijst dat de cliché's uit groot
vaders leerboekje nog altijd hun werk doen. Er is
meer dan een Tiendaagse Veldtocht nodig om hen
uit te roeien.
ZEEUWSE GROENTEBOER
Men kent het verhaal van de geheime staatsstukken
die via de groenteboer bij het ochtendblad kwamen.
Dat brengt ons op nog enige vroegtijdige publika-
ties. „De Stem" had twee maal een bericht over
tarieven, de nieuwe van de Haringvlietbrug en die
van de Oosterscheldebrug. Zij openbaarde die de
dag na de beslissing en had ze dus direct na af
loop van de vergadering in handen. Iets anders lag
het met het laatste voorstel inzake de samenvoe
ging van gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen. De
P.Z.C. was de eerste. De Stem kwam later maar ci
teerde in extenso de authentieke tekst. Tenslotte
kwam de P.Z.C. met de publicatie van het recreatie
plan voor de Otheense kreek bij Terneuzen.
Het is alles wel stemmingbedervend en argwaan-
wekkend. Verschillende insiders kijken er elkaar op
aan. Er wordt gespeurd naar vriendschappen met
journalisten. Maar men vergeet de groente- en
schilleboeren, in Zeeland kennelijk een uitgebreide
vakgroep, aan wie „geheimen" te grabbel worden
gegeven.
KOPPEN DICHT
19 oktober 1965. De Tweede Kamer behandelt de
gemeentelijke herindeling van Walcheren. De N.R.C.
beschrijft de publieke tribune. „De herkomst van de
bezoekers was niet moeilijk te raden. Het waren
Zeeuwen, te oordelen naar de verweerde maar toch
mooie koppen die boven het stemmige zwartfluwe
len pak uitkwamen". Wie, oh wie? Burgemeester
Kolff, zijn ambtgenoot Ter Haar Romeny of Vlis-
singen's gemeentesecretaris misschien? Als je ze
altijd om je heen hebt zie je het tenslotte zelf niet
meer.
•k ~k
HE MARIE!
De confessionelen zeggen Ma-riekerke, de linker
zijde legt de klemtoon op de tweede lettergreep:
Mariékerke. Aldus de N.R.C. De verklaring ligt
dieper. Walcheren, links en rechts, zegt Mariekerke.
De linkerzijde heeft althans in deze contreien wei
nig contact gehad. Een stukje partijsociologie.
PRINCIPIEEL KOMPAS
Serooskerke bij Veere, zei rechts. Nee bij Marié
kerke zei links. Je zou je in Axel wanen (met excu
ses aan de heer Van Bennekom die „links" stemde.)
MIST-IFICATIE
De Nieuwe Linie van 8 mei 1965. Ruim een half jaar
geleden, maar nog belangrijk genoeg om er op
terug te komen in de eerste bloknoot die sedertdien
verschijnt. Uit een artikel Nederlandse actie voor
Belgische tunnel plukken wij enkele krasse uitspra
ken. De Zeeuws-Vlamingen zouden van mening zijn:
wat onze cultuur betreft zijn we Vlamingen en daar
dulden we dan ook geen Hollands vernisje op. Een
Amsterdammer wenst vóór alles Amsterdammer te
zijn, een Groninger Groninger. Allez! Benelux is er
in de harten van de mensen geschreven, geen op
gelegde gedachte. Maar toch: dit stukje Nederland
is over de weg uitsluitend te bereiken via België.
Foei!
ANTI-ROOMSE TUNNEL
Over de vaste verbinding bij Terneuzen is in dit
artikel oud-gedeputeerde Albert Lockefeer aan het
woord. Zij wordt nooit een Europa-weg, is slechts
een vaag plan, ontzaglijk duur. Over de uitvoer
baarheid is nog niets bekend. Het idee bestaat nog
slechts uit berekeningen en prognoses, is tof nu toe
louter theorie. Een snelweg van Holland naar Gent
kan onmogelijk bestaan uit dammen, bruggen en
secundaire eilandwegen. Er komen drie vaste oever
verbindingen in de buurt van Antwerpen, waarvan
de noordelijke de vaste verbinding voor Zeeuwsch-
Vlaanderen moet worden: anders is de hele Bene
lux een boos sprookje. Het is geen enkel bezwaar
voor Zuid-Beveland om via de bestaande oost-west
verbinding naar het zuiden te reizen? (en voor het
Land van Hulst via west-oost naar het noorden of
voor West Zeeuwsch-Vlaanderen enz., of voor
Schouwen-Duiveland enz. of voor Walcheren enz.?).
De Lockefeertunnel maakt de verbinding met West-
Duitsland nog korter (maar de weg Zelzate
Antwerpen en TerneuzenAntwerpen£3 dan?).
Het Zeeuws-Vlaamse belang wordt ondergeschikt
256